The article is devoted to the theoretical and practical aspects of game methods in teaching English in the educational process of the university. The psychological and pedagogical literature on the theory of the occurrence of the game presented in the works of K. Livingstone, K.D. Ushinskiy, D. B. Elkonin, M.F. Stronin, L.S. Vygotsky and others are analyzed. The functions of game methods are revealed: educating, pedagogical, entertaining, communicative, relaxation, psychological developing. The methodology of using game methods in teaching English is described supported by specific examples.
Мақолада олийгоҳ таълими жараёнида инглиз тилини ўқитишда ўйин методларининг назарий ва амалий жиҳатлари кўриб чиқилган. Ўйиннинг пайдо бўлиши назарияси буйича психологик ва педагогик адабиёт, айнан, К.Ливингстоун, К.Д.Ушинский, Д.Б.Эльконин, М.Ф.Стронин, Л.С. Выготский ва бошқа олимларнинг ишлари таҳлил қилинган. Ўйин методларининг функциялари ёритиб берилган: таълимий, тарбиявий, қизиқтирувчи, коммуникатив, релаксация, психологик, ривожлантирувчи. Инглиз тилини ўқитишда ўйин методларидан фойдаланиш методикаси тасвирланган ҳамда аниқ мисоллар келтирилган.
В статье рассмотрены теоретические и практические аспекты игровых методов обучения английскому языку в процессе высшего образования. Проанализирована психолого-педагогическая литература по теории возникновения игры, представленная в трудах К.Ливингстоуна, К.Д.Ушинского, Д.Б.Эльконина, М.Ф.Стронина, Л.С.Выготского и др. Раскрыты функции игровых методов: обучающая, воспитательная, развлекательная, коммуникативная, релаксационная, психологическая, развивающая. Описана методика использования игровых методов в обучении английскому языку, подкреплённая конкретными примерами.
The article is devoted to the theoretical and practical aspects of game methods in teaching English in the educational process of the university. The psychological and pedagogical literature on the theory of the occurrence of the game presented in the works of K. Livingstone, K.D. Ushinskiy, D. B. Elkonin, M.F. Stronin, L.S. Vygotsky and others are analyzed. The functions of game methods are revealed: educating, pedagogical, entertaining, communicative, relaxation, psychological developing. The methodology of using game methods in teaching English is described supported by specific examples.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | Ahmedova L.. | 1 | Uzbekistan State University of World Languages. |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | 1. Anikeeva M.P. Educating by game. − M., 2017. |
2 | 2. Elkonin D.B. Psychology of the game. – M., 1990. |
3 | 3. Livingstone K. Role-playing games in teaching foreign languages. – M., 1998. |
4 | 4. Maley A., Duff A. Technique in Language Learning. − Cambridge University Press, 1993. |
5 | 5. Holler J. Role-playing game at the English language lessons. – USA, 2011. |
6 | 6. Stronin M.F. Educational games at English language lessons. − M., 1994. |
7 | 7. Vigotskiy L.S. Developmental psychology as a cultural phenomenon. – Voronej, 1996. |