195

To identify a wide range of museum activities and their roles with regard to implementation of cultural heritage among people through establishing these activities in museums. Two methods are used to gather information on specific research area. The first method  is interview with museum curators and marketers, the second one is questionnaire survey with visitors. Main suggestions can be obtained from the research; a wide variety of museum activities are discussed in this article,  museum curators can use these implementation tools to improve the social status of museums among people. Museum activities should be more engaging and innovative in digital era to attract  a  large number of visitors. The majority of museums are currently  adopting to unexpected changes and innovative ideas of the  modern world. 

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana31-08-2022
  • O'qishlar soni0
  • Nashr sanasi25-02-2021
  • Asosiy tilIngliz
  • Sahifalar220-223
Ўзбек

Ko’p turdagi muzey faoliyat turlarini va ularning muzeylarda joriy etish orqali madaniy merosni kuchaytirish borasidagi rolini aniqlash. Maxsus tadqiqot sohasida ma’lumot yig’ish uchun ikki xil metoddan foydalanilgan. Birinchi metod-muzey ma’sullari va marketologlari bilan suhbat, ikkinchisi- tashrif buyuruvchilar o’rtasida o’tkazilgan so’rovnoma. 
Bu tadqiqot ishidan ko’pgina taklif-mulohazalar olinishi mumkin; bu maqolada muzey mashg’ulotlarining keng turlari tadqiq qilingan, Muzey vakillari bu kuchaytiruv usullaridan odamlar orasida muzeylarning ijtimoiy mavqeyini yaxshilash borasida foydalanishi mumkin. Zamonaviy texnologiya asrida ko’p sonli tashrif buyuruvchilarni o’ziga jalb etishi uchun muzey mashg’ulot turlari yanada novator bo’lishi lozim. Ko’pchilik muzeylar zamonaviy dunyoning innovative g’oyalari hamda kutilmagan o’zgarishlariga moslashmoqda. 

Русский

Определить широкий спектр музейной деятельности и ее роль в реализации культурного наследия среди людей путем организации этой деятельности в музеях. Для сбора информации по конкретной области исследований используются два метода. Первый метод – интервью с музейными кураторами и маркетологами, второй – анкетирование посетителей. Основные предложения могут быть получены из исследования; В этой статье обсуждаются самые разнообразные музейные мероприятия, музейные кураторы могут использовать эти инструменты реализации для повышения социального статуса музеев среди населения. В эпоху цифровых технологий музейная деятельность должна быть более увлекательной и инновационной, чтобы привлекать большое количество посетителей. Большинство музеев в настоящее время приспосабливаются к неожиданным изменениям и новаторским идеям современного мира. 

English

To identify a wide range of museum activities and their roles with regard to implementation of cultural heritage among people through establishing these activities in museums. Two methods are used to gather information on specific research area. The first method  is interview with museum curators and marketers, the second one is questionnaire survey with visitors. Main suggestions can be obtained from the research; a wide variety of museum activities are discussed in this article,  museum curators can use these implementation tools to improve the social status of museums among people. Museum activities should be more engaging and innovative in digital era to attract  a  large number of visitors. The majority of museums are currently  adopting to unexpected changes and innovative ideas of the  modern world. 

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Yoldosheva L.T. 1 Tashkent State Agrarian University
Havola nomi
1 1.Campolmi.I(2012)Sustainable development and sustainability in 21st century art museums. (Campolmi.I (2012) Устойчивое развитие и устойчивость в художественных музеях XXI века)
2 2.Cem.B.A, Karayilanog’lu. G.(2020) Digital interactive experiences in contemporary museums.The Turkish online Journal of design, Art and communication. (Джем.Б.А., Карайиланоглу. G. (2020) Цифровой интерактивный опыт в современных музеях. Турецкий онлайн-журнал дизайна, искусства и коммуникации)
3 3 Nikonanou.N,Bounia.A(2020) Creating learning experiences in museums: discussing-inquiring-participating. UCL Qatar. (Никонаноу.Н., Боуния.А. (2020) Создание учебного опыта в музеях: обсуждение-исследование-участие. ЛЧ Катар)
Kutilmoqda