59

This  text  offers  with  the  design  and  placing  of virtual  reality  systems.  We  present  a  project  aiming  at integrating immersive virtual reality technologies into a three dimensional  virtual  world.  We  use  an  educational  platform vAcademia  as  a  test  bed  for  the  project,  and  focus  on improving  the  learning  process  and, subsequently  –  the outcomes.  In  addition,  Design  and  geometric  models  of  3D objects for virtual environments, in particular exterior, interior and  characters,  and their  computer  algorithms  were developed.  Also, we  will create  our software as a  part  of the VRML platform interface for a virtual 3D classroom, socollege students, can sign  in to direction that they  may attend  in a virtual world.  Algorithms  have  been  developed  for  Mesh type  PR  (reducing  the  size  of  polygons)  and  Simpli fy  poly (simplifying the number  of polygons)  that affect 3D objects in a virtual software system without losing quality.

  • Internet havola
  • DOI10.24412/2181-1431-2020-2-3-8
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana27-03-2024
  • O'qishlar soni59
  • Nashr sanasi25-03-2024
  • Asosiy tilIngliz
  • Sahifalar3
English

This  text  offers  with  the  design  and  placing  of virtual  reality  systems.  We  present  a  project  aiming  at integrating immersive virtual reality technologies into a three dimensional  virtual  world.  We  use  an  educational  platform vAcademia  as  a  test  bed  for  the  project,  and  focus  on improving  the  learning  process  and, subsequently  –  the outcomes.  In  addition,  Design  and  geometric  models  of  3D objects for virtual environments, in particular exterior, interior and  characters,  and their  computer  algorithms  were developed.  Also, we  will create  our software as a  part  of the VRML platform interface for a virtual 3D classroom, socollege students, can sign  in to direction that they  may attend  in a virtual world.  Algorithms  have  been  developed  for  Mesh type  PR  (reducing  the  size  of  polygons)  and  Simpli fy  poly (simplifying the number  of polygons)  that affect 3D objects in a virtual software system without losing quality.

Русский

Этот  текст  предлагает  с  дизайном  и размещением  систем  виртуальной  реальности.  Мы представляем  проект,  направленный  на интеграцию технологий  иммерсивной  виртуальной  реальности  в трехмерный  виртуальный  мир.  Мы  используем образовательную  платформу vAcademia  в  качестве испытательной площадки для проекта и делаем упор на улучшение  процесса  обучения  и,  как  следствие,  на результаты.  Кроме того,  были  разработаны Дизайнерские  и  геометрические  модели  3D-объектов для  виртуальных  сред,  в  частности  экстерьера, интерьера и персонажей,  а  также  их  компьютерные алгоритмы.  Кроме  того,  мы  создадим  наше программное  обеспечение  как  часть  интерфейса платформы VRML  для  виртуального  3D-класса,  чтобы студенты  колледжа  могли  войти  в  систему,  которую они  могут  посещать  в  виртуальном  мире. Были разработаны алгоритмы для Mesh type PR (уменьшение размера  полигонов)  и  Simplify  poly  (упрощение количества  полигонов),  которые  влияют на  3D-объекты  в  виртуальной  программной  системе  без потери качества

Ўзбек

Ушбу матн виртуал ҳақиқат тизимларини лойиҳалаштириш  ва  жойлаштиришни  таклиф  қилади. Биз  диққатни  жалб  қиладиган  виртуал ҳақиқат технологияларини  уч  ўлчовли  виртуал  дунѐга интеграциялашга қаратилган лойиҳани тақдим этамиз. Биз  вАcадемиа  таълим  платформасидан лойиҳанинг синов  майдончаси  сифатида  фойдаланамиз  ва  ўқув жараѐнида  натижаларни  яхшилашга  эътибор қаратамиз.  Бундан  ташқари,  виртуал объектлар, хусусан  ташқи  кўриниши,  ички  кўриниши  ва  белгилар учун  3Д  объектларнинг  дизайни  ва  геометрик моделлари,  ҳамда  уларнинг компьютер  алгоритмлари ишлаб  чиқилган.  Бундан  ташқари,  биз  ўқувчиларнивиртуал  дунѐда  ташриф  буюрадиган  тизимга киришлари  учун  биз ўзимизнинг  дастурий таъминотимизни  виртуал  3Д  синф  учун  VRML(Virtual reality  modeling  lenguage)  платформа  интерфейси сифатида  яратамиз. Меш  типидаги  PR  (кўпбурчак ҳажмини камайтириш) ва  Simplify  Poly  (кўпбурчак сонини соддалаштириш)  учун  алгоритмлар  ишлаб  чиқилган бўлиб,  улар  виртуал  дастурий  таъминот  тизимидаги 3Д объектларга сифатини йўқотмасдан таъсир қилади.

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Kulmuratov N.R. профессор TATU
Havola nomi
1 Burkle M., Kinshuk (2009) Learning in Virtual Worlds: The Challenges and Opportunities. Paper presented at the 8th International Conference on CyberWorlds (CW), Bradford, UK, September 7–11
2 Kluge S., Riley E.: Teaching in Virtual Worlds: Opportunities and Challenges. The Journal of Issues in Informing Science and Information Technology 5 (1):127–135, (2008)
3 Kumar S., Chhugani J., Kim C., Kim D., Nguyen A., Dubey P., Bienia C., Kim Y.: Second Life and the New Generation of Virtual Worlds. Computer 41 (9):46–53, (2008)
4 Mikhail Fominykha, Ekaterina Prasolova-Førland, Mikhail Morozov, Andrey Smorkalov , Judith MolkaDanielsen, Increasing Immersivenss into a 3D Virtual World: Motion-Tracking and Natural Navigation in vAcademia, 20 13 International Conference on Applied Computing, Computer Science, and Computer Engineering, sciencedirect.com
5 Yoshihiro Okada, Taiki Ura : IntelligentBox for WebBased VR Applications (WebIBVR) and Its Collaborative Virtual Environments, Proc. of 8th International Conference on Emerging Internet, Data & Web Technologies (EIDWT 2020) Springer(Advances in Internet, Data and Web Technologies, Lecture Notes on Data Engineering and Communications Technologies 47), pp. 503-515, Feb. 2020.
6 Yoshihiro Okada : Web Version of IntelligentBox (WebIB) and Its Extension for Web-Based VR Applications - WebIBVR, Proc. of the 14th International Conference on Broadband and Wireless Computing, Communication and Applications (BWCCA-2019), Springer, LNNS 97, pp. 303-314, Oct. 2019.
7 Nuraliev F.M., Giyosov U.E,( 2019), „Integration of virtual reality and 3D modeling use of environments in education‟, International Conference On Information Science And Communications Technologies ICISCT 2019 Applications, Trends And Opportunities, 4-6 November 2019,Tashkent Uzbekistan, https://ieeexplore.ieee.org/xpl/conhome/ 8982113/proceeding
8 David P. Luebke, University of Virginia, A Developer‟s Survey of Polygonal Simplification Algorithms, IEEE Computer Graphics and Applications, http://www.cs.virginia.edu/~luebke.
9 Rosario, Octavio P. Martins, 3D and VR models in civil engineering education: construction, rehabilitation and maintenance,Automation Construction 19 (7) (2010) 819–828, https://doi. org/10.1016/j.autcon.2010.05.006
10 Marschner Steve, Shirley Peter. Fundamentals of Computer Graphics, Fourth Edition, Cornell University with,2016
Kutilmoqda