101

The article presents feasibility studies of the use of basalt reinforcement in structural elements of bridge structures. We know that currently there are cases when reinforced concrete becomes expensive from an economic point of view for the production of structural elements. In bridge construction, one of the first places in terms of use, among other materials, is reinforced concrete. It is connected with such advantages of reinforced concrete, good resistance to dynamic influences, the ability to erect structures of almost any shape, the possibility of using local materials in large volumes, and so on. Consequently, given the low production of metals in our country and the lack of improvements in the processing process, metals are mainly imported to us from foreign countries, which, in turn, indicates the economic value of the metal. Currently, reinforced concrete products are manufactured at the production facilities in our state, processing them into basalt materials and adding them to concrete. In bridge structures, we can use basalt reinforcement on intermediate supports. Because the supports mainly work for compression and at the same time can work on a par with steel reinforcement, taking a falling load. The cheapness of basalt reinforcement is that basalt materials can be obtained and processed by ourselves, and at the same time have a sufficient supply of basalt material.

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana 25-04-2024
  • O'qishlar soni 101
  • Nashr sanasi 29-12-2023
  • Asosiy tilIngliz
  • Sahifalar34-41
English

The article presents feasibility studies of the use of basalt reinforcement in structural elements of bridge structures. We know that currently there are cases when reinforced concrete becomes expensive from an economic point of view for the production of structural elements. In bridge construction, one of the first places in terms of use, among other materials, is reinforced concrete. It is connected with such advantages of reinforced concrete, good resistance to dynamic influences, the ability to erect structures of almost any shape, the possibility of using local materials in large volumes, and so on. Consequently, given the low production of metals in our country and the lack of improvements in the processing process, metals are mainly imported to us from foreign countries, which, in turn, indicates the economic value of the metal. Currently, reinforced concrete products are manufactured at the production facilities in our state, processing them into basalt materials and adding them to concrete. In bridge structures, we can use basalt reinforcement on intermediate supports. Because the supports mainly work for compression and at the same time can work on a par with steel reinforcement, taking a falling load. The cheapness of basalt reinforcement is that basalt materials can be obtained and processed by ourselves, and at the same time have a sufficient supply of basalt material.

English

В статье представлены технико-экономические обоснования использования базальтовой арматуры в конструктивных элементах мостовых сооружений. Мы знаем, что в настоящее время наблюдаются случаи, когда железобетон становится дорогостоящим с экономической точки зрения для производства конструктивных элементов. В мостовыми строительстве одно из первых мест по объему использования, среди других материалов, занимает железобетон. Cвязано с такими достоинствами железобетона, хорошая сопротивляемость динамическим воздействиям, возможность возводить конструкции практически любой формы, возможность использования в больших объемах местных материалов и так далее. Следовательно, учитывая низкое производство металлов в нашей стране и отсутствие улучшений в процессе переработки, металлы в основном импортируются к нам из зарубежных стран, что, в свою очередь, указывает на экономическую ценность металла. В настоящее время на производствах в нашем государстве изготавливают железобетонные изделия, перерабатывая их в базальтовые материалы и добавляя в бетоны. В мостовых сооружениях мы можем использовать
базальтовую арматуру на промежуточных опорах. Потому что опоры в основном работают на сжатие и в то же время могут работать наравне со стальной арматурой, принимая падающую нагрузку. Дешевизна базальтовой арматуры заключается в том, что базальтовые материалы могут быть получены и переработаны у нас самих, и в то же время иметь достаточный запас базальтового материала. Само собой разумеется, что использование базальтовой арматуры в строительстве мостовых сооружений обходится несколько дешевле, чем использование стальной арматуры.

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Akhmedov S. . Dotsent Tashkent State Transport University
2 Mirzaolimov I.Y. student Tashkent State Transport University
Havola nomi
1 1. Influence of the inertia force of underground pipeline systems under seismic loads. AIP Conference Proceedings 2637, 050002 (20 October 2022). https://doi.org/10.1063/5.0119606
2 2. Multivariate Statistical Modeling of Strength and Parameters of Diagrams σb–εb for Expanded Clay Concrete. AIP Conference Proceedings 2637, 050005 (20 October 2022). https://doi.org/10.1063/5.0120127
3 3. Methodology Of Techno-Economic Feasibility Study For The Reconstruction of Road Bridges. International Conference on problems and perspectives of modern Sciense (June 2021). https://www.scopus.com/results/authorNamesList
4 4. Strength of reinforced concrete T-beams of bridges reinforced with external reinforcement from fabric polymeric composites. E3S Web of Conferences 401, 01068 (2023). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340101068
5 5. Modeling of dissipation of vibration energy in problems of structural dynamics. E3S Web of Conferences 401, 05025 (2023). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340105025
6 6. Evaluation of effect of deviations in width of cross-section of connected elements. E3S Web of Conferences 401, 02049 (2023). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340102049
7 7. Calculation of the intermediate support of a three-span overpass. Universum. 2023. 5(110). https://7universum.com/ru/tech/archive/item/15557
8 8. Investigation of stress transfer through cracks in reinforced concrete elements. E3S Web of Conferences 401, 03023 (2023). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340103023
9 9. Ground behaviour and settlements analysis on tunnelling of shallow-buried metro in Tashkent city. E3S Web of Conferences 401, 01062 (2023).https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340101062
10 10. Numerical approach for assessment of stress strain state of road culverts. AIP Conference Proceedings 2637, 050003 (20 October 2022); https://doi.org/10.1063/5.0119096
11 11. Проведение исследований расчетной системы оценки технического состояния и стоимости работ по ремонту автодорожных мостов. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
12 12. Нормативно-правовые и теоретические основы оценки технического состояния и стоимости ремонта автодорожных мостов. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
13 13. Экспериментальные и теоретические исследования контактного взаимодействия берег трещин в экспериментальных образцах дисков при сдреже. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
14 14. Отребованиях к эксплуатируемым мостам при скоростном движении. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
15 15. Развитие современных представлений о структуре и свойствах фибробетона как композиционного материала на основе стальной и неметаллической фибры. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсо- сберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
16 16. Расчет сборного плитного пролетного строения железобетонного автодорожного моста на временные нагрузки А14 и НК-100. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
17 17. Разработка добавки на основе целлюлозы для стабилизации асфальтобетона каменной мастикой. Научные труды международной научно – технической конференции с участием зарубежных ученых “Ресурсосберегающие технологии на транспорте” (2-3 декабря 2022г). https://disk.yandex.uz/i/grJoDhNO1VLP4w
18 18. ШНК 2.01.20-23 «Строительство транспортных сооружений в сейсмических районах» Минстрой РУз, Ташкент 2023.
19 19. Miralimov M.X., Abirov R.A., Adilov F.F., Ospanov R.S. Ko‘prik tayanchi. Foydali model patenti. Oʻzbekiston Respublikasi Adliya Vazirligi. № FAP 02195. Toshkent 2022y.
20 20. Miralimov M.X. Axmedov Sh.B. Ospanov R.S. “Monolit ko‘prik va yo‘lo‘tkazgichlarni qurish va loyihalashning ilg‘or texnologiyalari. O‘quv qo‘llanma. 2023y. TDTU nashriyoti.
Kutilmoqda