35

The main goal of the work is to save the total cost of running trains. The standard of time and graphic times of the stay of trains at the stations were analyzed analytically and the total cost of their electric energy distribution was determined. As a result, a scheme for the zonal organization of train traffic in general expenditures and saving electricity consumption was created. It has been proposed to set graphical times when sending trains from stations, spending on electricity daily distribution, and zonal organization of train movement in TTG (train traffic graph).

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana 27-06-2024
  • O'qishlar soni 35
  • Nashr sanasi 30-06-2024
  • Asosiy tilIngliz
  • Sahifalar73-78
English

The main goal of the work is to save the total cost of running trains. The standard of time and graphic times of the stay of trains at the stations were analyzed analytically and the total cost of their electric energy distribution was determined. As a result, a scheme for the zonal organization of train traffic in general expenditures and saving electricity consumption was created. It has been proposed to set graphical times when sending trains from stations, spending on electricity daily distribution, and zonal organization of train movement in TTG (train traffic graph).

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Butunov D.B. Professor Toshkent davlat transport universiteti
2 Abduqodirov S.. Dotsent v.b. Toshkent davlat transport universiteti
Havola nomi
1 Бадажков М. А. Технология энергоэффективной организации движения поездов / М.А. Бадажков // Политранспортные системы: материалы X Междунар. науч.-техн. конференции. – Новосибирск: Изд-во Сиб. гос. ун-та путей сообщения. – С. 142–146.
2 Бессоненко С. А. Энергоэффективное планирование отправления поездов / Бессоненко С. А., Бадажков М.А. // Транспорт: наука, техника, управление. - 2019. - №5. - С. 11–15.
3 Бадажков М.А. Энергоэффективное использование ниток графика в организации движения поездов // Вестник Уральского государственного университета путей сообщения. - 2017. -№2(34). -С. 111-119.
4 Dilmurod Butunov, Zhansaya Kalimbetova, Sardor Abdukodirov Shuhrat Buriyev and Mafiratxon Tuxtaxodjayeva. E3S Web of Conferences 460, 06002 (2023). 1-9 pp. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202346006002
5 Dilmurod Butunov, Shuhrat Buriyev, Sardor Abdukodirov and Islomjon Abdumalikov. E3S Web ofConferences 402, 03017 (2023). 1-12. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340203017
6 Dilmurod Butunov, Shuhrat Buriyev, Sardor Abdukodirov, Mafiratxon Tuxtaxodjayeva and Muslima Akhmedova. E3S Web of Conferences 389, 05026 (2023). 1-10. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202338905026
7 Кузнецов Г.А. Учет выполнения графика движения грузовых поездов / Г.А. Кузнецов // Железнодорожный транспорт. - 2011. - № 3. - С. 20–25.
8 Кирякин В.Ю. Полигонная технология формирования прогнозных вариантных графиков с использованием АПК «Эльбрус» /В.Ю. Кирякин, А.В. Новгородцева // Бюллетень объединенного ученого совета ОАО «РЖД». - 2014. - № 1. - С. 16–20.
9 Котенко А. Г. Вопросы повышения стабильности выполнения графика движения поездов / А. А. Грачев, А. В. Гоголева, Т. М. Шманев // Железнодорожный транспорт. - 2019. - № 3. - С. 29–35.
10 Линьков В.И. Автоматизация решения задач повышения эффективности интервального регулирования движения поездов // Наука и техника транспорта. - 2006. - №2. - с. 14-18.
11 Иванов П.А. График движения поездов как основа качества перевозочного процесса // Железнодорожный транспорт. - 2014. - № 2. - С. 21–23.
12 Yan Xu. An integrated micro-macro approach for high-speed railway energy-efficient timetabling problem / Bin Jiac, Xiaopeng Lib, Minghua Lid, Amir Ghiasie // Transportation Research. -2020. №112. - С. 88-115 рр. https://doi.org/10.1016/j.trc.2020.01.008
13 Ger Scheepmaker G., Goverde R., & Kroon L. (2016). Review of energy-efficient train control and timetabling. European Journal of Operational Research, 257(2), 355-376. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2016.09.044
14 Незевак В.Л. Oптимизация графика движения поездов по критерию расхода электрической энергии на тягу на участках железных дорог в условиях применения рекуперативного торможения / А. П. Шатохин, О.В. Гателюк // Транссиба. -2015. №1(21). - С. 59-69 с
Kutilmoqda