33

Мақолада Турк хоқонлик давлатининг Ўрта Осиё тарихида тутган ўрни, минтаыага кириб келиши, эфталийлар давлатининг забт этилиши жараёнлари, давлат тузилиши шакли, шу жумладан Араб ҳалифалиги босқини масалалари ёритилган.

Турк хоқонлик тарихини ўрганиш мамлакатимиз тарихида муҳим аҳамиятга эга. Унинг аҳамияти биринчи навбатда Турк хоқонлиги Сосонийлар Эрони давлати тажаоввузига              қарши муваффақиятли кураш олиб бориши билан белгиланади. Зеро, мазкур давлат халқимиз ноёб маданиятини ташқи таҳдидлардан сақлаб қолди ва унинг янада юксалишига шарт-шароит яратиб берди. Минтақада азалдан яшаб келаётган, маънавияти, тили, урф-одат ва аньаналари бир бўлган халқларга ўз номини берди. Ҳозирги даврда ёшларни миллий маънавиятимиз туркий халқлар маънавиятининг таркибий қисми

эканлиги тўғрисида илмий тасаввур ҳосил қилишига хизмат қилади.

  • O'qishlar soni 33
  • Nashr sanasi 17-03-2025
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar25-33
English

The article reveals the role of the Turkic Khaganate in the history of Central Asia, the reasons for its conquests, the processes of the conquest of the Hephthalite state, forms of government, including the problems of the conquest of the region by the Arab Caliphate.

The study of the history of the Turkic Khaganate occupies an important place in the history of our country. Its significance is determined primarily by the successful struggle of the Turkic Khaganate against the Sassanid state. The Turkic state successfully fought against the Sassanids and thereby preserved the original culture of the peoples of Turan from external threats and created conditions for its further development. Gave its name to the indigenous peoples living in the region, whose spirituality, language and traditions are uniform. This period of historical development is of great importance in educating young people in the spirit of patriotism and love for the history of our homeland, forming in them the knowledge that

our national spirituality is an integral part of the spirituality of the Turkic peoples.

Ўзбек

Мақолада Турк хоқонлик давлатининг Ўрта Осиё тарихида тутган ўрни, минтаыага кириб келиши, эфталийлар давлатининг забт этилиши жараёнлари, давлат тузилиши шакли, шу жумладан Араб ҳалифалиги босқини масалалари ёритилган.

Турк хоқонлик тарихини ўрганиш мамлакатимиз тарихида муҳим аҳамиятга эга. Унинг аҳамияти биринчи навбатда Турк хоқонлиги Сосонийлар Эрони давлати тажаоввузига              қарши муваффақиятли кураш олиб бориши билан белгиланади. Зеро, мазкур давлат халқимиз ноёб маданиятини ташқи таҳдидлардан сақлаб қолди ва унинг янада юксалишига шарт-шароит яратиб берди. Минтақада азалдан яшаб келаётган, маънавияти, тили, урф-одат ва аньаналари бир бўлган халқларга ўз номини берди. Ҳозирги даврда ёшларни миллий маънавиятимиз туркий халқлар маънавиятининг таркибий қисми

эканлиги тўғрисида илмий тасаввур ҳосил қилишига хизмат қилади.

Русский

В статье раскрывается роль Тюркского каганата в истории Средней Азии, причины его завоеваний, процессы завоевания государства эфталитов, формы государственного устройства, в том числе проблемы завоевания региона Арабским халифатом. Изучение истории Тюркского каганата занимает важное место в истории нашей страны. Его значение определяется прежде всего успешной борьбой Тюркского каганата против Сасанидского государства. Тюркское государство успешно вела борьбу против Сасанидов и тем самым сохранила самобытную культуру народов Турана от внешней угрозы и создало условия для ее дальнейшего развития. Дал свое имя коренным народам проживающим в регионе, духовность, язык и традиции которых является единым. Этот период исторического развития имеет важное значение в воспитании молодёжи в духе патриотизма и любви к истории нашей родины, формирует у них знание о том, что наша национальная духовность является составной частью духовности тюркских народов.

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Narbekov A.V. Tarix fanlari nomzodi, dotsent Mirzo Ulug`bek nomidagi O`zbekiston Milliy universitetuti
Havola nomi
1 1. Азамат Зиё Ўзбек давлатчилиги тарихи: (Энг қадимги даврдан Россия босқинига қадар). – Т., 2000. – Б.80-81.
2 2. Бобоёров Ғ Ғарбий турк ҳоқонлигининг давлат тузуми. – Т., 2018. – Б.124.
3 3. Вамбери Арминий Путешествие по Средней Азии. – М.: Вост.лит., 2003. – С.256. Бартольд В.В. Тюрки: Двенадцать лекций по истории турецких народов Средней Азии. Алматы. 1993.
4 4. Ахмедов Б. Ўзбекистон тарихи манбалари (қадимги замон ва Ўрта Асрлар). – Т., 2001. – Б.54.
5 5. Толстов А.А. Не искажать историю народов Средней Азии (О брошюре А.А.Семенова “Материальные памятники иранской культуры в Средней Азии»). – Электронный ресурс. – Режим доступа:https://www. academia.edu/105966833/. Малов С.Е. Древные и новые тюркские языки. Известия Академии наук СССР. Отделение литературы и языка. 1952. Т.11. Вып. 2 март-апрель. – С.136. Асқаров А. Ўзбек халқининг келиб чиқиши тарихи. – Т., 2015. – Б.12-13.
6 6. Бобоёров Ғ Ғарбий турк ҳоқонлигининг давлат тузуми. – Т., 2018. – Б.124.
7 7. Эрматов М. Этногенез и формирование предков узбекского народа. – Т., 1968. – С.110.
8 8. Сагдуллаев А.С., Мавлонов Ў. Ўзбекистонда давлат бошқаруви тарихи (қадимги даврдан ХХ асрнинг ўрталарига қадар). – Т., 2006. – Б.60.
9 9. Усмонов Қ., Содиқов М., Обломуродов М. Ўзбекистон тарихи. Дарслик. 1-қисм. – Т., 2002. – Б.87.
10 10. Азамат Зиё Ўзбек давлатчилиги тарихи: (Энг қадимги даврдан Россия босқинига қадар). – Т., 2000. – Б.80-81.
11 11. Алимова Д.А., Ртвеладзе Э.В. Очерки по истории государственности Узбекистана. – Т., 2001. – Б.42-44.
12 12. Пугаченкова Г.А., Ремпель Л.И. Очерки искусства Средней Азии: Древность и средневековье. – М., 1982. – С.84.
13 13. Ахмедов Б. Ўзбекистон тарихи манбалари (Қадимги замон ва ўрта асрлар). – Т., 2001. – Б.44. Бобоёров Ғ Ғарбий турк ҳоқонлигининг давлат тузуми. – Т., 2018. – Б.151.
14 14. Ўзбекистон миллий энциклопедияси. – Т., – Б.587.
15 15. Бобоёров Ғ Ғарбий турк ҳоқонлигининг давлат тузуми. – Т., 2018. – Б.125.
Kutilmoqda