Мақолада Иззуддин ибн ал-Асирнинг манбаларда келтирилган тўлиқ исми, туғилган йили (ҳижрий-милодий),
дунёга келган жойи ва унинг ҳозирги кундаги географик жойлашуви, Ибн ал-Асир ҳақида ўша давр уламолари-
нинг фикрлари, бошланғич таълим олган мадраса ва устозлари ҳамда улар билан бўлиб ўтган баъзи воқеалар, ке-
йинги илмий фаолияти ёритилган.
Шунингдек, Ибн ал-Асирнинг оилавий муҳити, ўз оиласининг Мосул ҳокимлари олдидаги мартабаси ва ну-
фузи, бу давлатнинг уларга бўлган алоҳида эҳтироми ҳақида маълумотлар тақдим қилинган ва унда отасининг
Ибн Умар оролида идора раиси ва хазиначи бўлиб ишлагани ва кейинчалик Зангийлар амирлигида Мосулда вазир
ўринбосари бўлгани, шу билан бирга отаси фарзандларининг илм олишига алоҳида эътибор бергани, акаси Ма-
жидуддин ва унинг ҳомийлиги, доимо уларнинг уйларида уламолар ва давлат раҳбарларининг йиғилиши, укаси
Зиёвуддин ҳақида ҳам маълумотлар келтирилган.
Шу билан бирга нима учун Ибн ал-Асир муҳаддис бўлишига қарамасдан тарихчи сифатида машҳур бўлиб кет-
гани ва унинг сабаблари, ўша давр сиёсий вазияти, умрининг охирида ўзини илмга бағишлаб барча соҳаларда,
жумладан, тарих, насабшунослик ва илмнинг бошқа жабҳаларига ўз ҳиссасини қўшгани қисман ёритилган.
Мақола якунида Ибн ал-Асирнинг илмий мероси ва ўзидан кейин бизгача етиб келган асарлари рўйхати ва
хулосалар берилган.
В статье приводится полное имя Иззуддина ибн аль-Асира, приведённые в источниках, дата рождения (по
хиджре и григорианскому календарю), место его рождения и нынешнее географическое расположение этой
местности, взгляды ученых того времени об ибн аль-Асире, а также сведения о медресе где он получил начальное
образование и его учителе. В ней также описывается семейное окружение ибн аль-Асира, положение и автори-
тет его семьи перед правителями Мосула и особое уважение к ним. Упоминается о том, что его отец работал
председателем и казначеем на острове Ибн Умар, затем стал заместителем визиря в Мосуле, в Зенгийском эмира-
те. Его отец уделял особое внимание обучению детей. Вместе с этим предоставляется информация о брате ибн
аль-Асира Мажидуддине и его спонсорстве, а также о постоянных встречах ученых в их доме, и о младшем брате
Зиёвуддине.
В статье, в частности, отражаются причины того, что ибн аль-Асир, несмотря на то, что он был мухаддисом,
прославился как историк, и то как к концу жизни он посвятил себя всем сферам, включая историю, генеалогию и
другим отраслям науки. Описывается политическое положение того времени.
В заключение статьи приведено научное наследие ибн аль-Асира, а также список его произведений, дошед-
шие до нас.
Th article gives the full name of Izzuddin ibn al-Asir, the date of birth (according to Hijra and the Gregorian
calendar) given in the sources, his place of birth and the current geographical location of this area, the views of scientists
of that time about ibn al-Asir, as well as information about the madrasa where he received his primary education and his
teacher. It also describes the family environment of Ibn al-Asir, the position and authority of his family before the rulers
of Mosul, and special respect for them. It is mentioned that his father worked as chairman and treasurer on Ibn Umar
Island, and then became deputy vizier in Mosul, in the Zenghia emirate. His father paid special attntion to teaching
children. At the same time, information is provided on Ibn al-Asir’s brother Majiduddin’s and his sponsorship, as well
as on the regular meetings of scientists in their home, and on his younger brother Ziyevdin.
Th article, in particular, reflcts the reasons that Ibn al-Asir, despite the fact that he was Muhaddis, became famous
as a historian, and by the end of his life he devoted himself to all spheres, including history, genealogy and other
branches of science. Describes the political situation of the time
In conclusion, the article presents the scientifi heritage of Ibn al-Asir, as well as a list of his works that have come
down to us
Мақолада Иззуддин ибн ал-Асирнинг манбаларда келтирилган тўлиқ исми, туғилган йили (ҳижрий-милодий),
дунёга келган жойи ва унинг ҳозирги кундаги географик жойлашуви, Ибн ал-Асир ҳақида ўша давр уламолари-
нинг фикрлари, бошланғич таълим олган мадраса ва устозлари ҳамда улар билан бўлиб ўтган баъзи воқеалар, ке-
йинги илмий фаолияти ёритилган.
Шунингдек, Ибн ал-Асирнинг оилавий муҳити, ўз оиласининг Мосул ҳокимлари олдидаги мартабаси ва ну-
фузи, бу давлатнинг уларга бўлган алоҳида эҳтироми ҳақида маълумотлар тақдим қилинган ва унда отасининг
Ибн Умар оролида идора раиси ва хазиначи бўлиб ишлагани ва кейинчалик Зангийлар амирлигида Мосулда вазир
ўринбосари бўлгани, шу билан бирга отаси фарзандларининг илм олишига алоҳида эътибор бергани, акаси Ма-
жидуддин ва унинг ҳомийлиги, доимо уларнинг уйларида уламолар ва давлат раҳбарларининг йиғилиши, укаси
Зиёвуддин ҳақида ҳам маълумотлар келтирилган.
Шу билан бирга нима учун Ибн ал-Асир муҳаддис бўлишига қарамасдан тарихчи сифатида машҳур бўлиб кет-
гани ва унинг сабаблари, ўша давр сиёсий вазияти, умрининг охирида ўзини илмга бағишлаб барча соҳаларда,
жумладан, тарих, насабшунослик ва илмнинг бошқа жабҳаларига ўз ҳиссасини қўшгани қисман ёритилган.
Мақола якунида Ибн ал-Асирнинг илмий мероси ва ўзидан кейин бизгача етиб келган асарлари рўйхати ва
хулосалар берилган.
В статье приводится полное имя Иззуддина ибн аль-Асира, приведённые в источниках, дата рождения (по
хиджре и григорианскому календарю), место его рождения и нынешнее географическое расположение этой
местности, взгляды ученых того времени об ибн аль-Асире, а также сведения о медресе где он получил начальное
образование и его учителе. В ней также описывается семейное окружение ибн аль-Асира, положение и автори-
тет его семьи перед правителями Мосула и особое уважение к ним. Упоминается о том, что его отец работал
председателем и казначеем на острове Ибн Умар, затем стал заместителем визиря в Мосуле, в Зенгийском эмира-
те. Его отец уделял особое внимание обучению детей. Вместе с этим предоставляется информация о брате ибн
аль-Асира Мажидуддине и его спонсорстве, а также о постоянных встречах ученых в их доме, и о младшем брате
Зиёвуддине.
В статье, в частности, отражаются причины того, что ибн аль-Асир, несмотря на то, что он был мухаддисом,
прославился как историк, и то как к концу жизни он посвятил себя всем сферам, включая историю, генеалогию и
другим отраслям науки. Описывается политическое положение того времени.
В заключение статьи приведено научное наследие ибн аль-Асира, а также список его произведений, дошед-
шие до нас.
Th article gives the full name of Izzuddin ibn al-Asir, the date of birth (according to Hijra and the Gregorian
calendar) given in the sources, his place of birth and the current geographical location of this area, the views of scientists
of that time about ibn al-Asir, as well as information about the madrasa where he received his primary education and his
teacher. It also describes the family environment of Ibn al-Asir, the position and authority of his family before the rulers
of Mosul, and special respect for them. It is mentioned that his father worked as chairman and treasurer on Ibn Umar
Island, and then became deputy vizier in Mosul, in the Zenghia emirate. His father paid special attntion to teaching
children. At the same time, information is provided on Ibn al-Asir’s brother Majiduddin’s and his sponsorship, as well
as on the regular meetings of scientists in their home, and on his younger brother Ziyevdin.
Th article, in particular, reflcts the reasons that Ibn al-Asir, despite the fact that he was Muhaddis, became famous
as a historian, and by the end of his life he devoted himself to all spheres, including history, genealogy and other
branches of science. Describes the political situation of the time
In conclusion, the article presents the scientifi heritage of Ibn al-Asir, as well as a list of his works that have come
down to us
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | Xidirov Z.. | International Islamic Academy оf Uzbekistan |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | 1. Ibn Xallikon. Vafayot al-a’yon. – Bayrut: Dor sadr, 1994. J.4. B.144. 2. Yoqut Hamaviy. Mu’jam al-buldon. – Bayrut: Dor al-fir, 1979. J.2. B.138; Ibn Xallikon. Vafayot ala’yon. –Bayrut: Dor sadr, 1994. J.3. B.350. 3. Jamoliddin ibn Ali ibn Yusuf al-Qifty. Inbah ar-ruvot a’la anbah an-nuhot. –Bayrut: Muassasa alkutub as-saqafiya, 1986. B. 257–260. 4. Salohiddin ibn Xalil ibn Oybek as-Sofadiy. Alvofi bil vafayot. – Bayrut: Dor ihyo at-turos, 2000. J.7. B.47. 5. Tojuddin Abu Nasr Abdulvahhob ibn Ali asSubkiy. Tabaqot ash-shafi’yya al-kubro. – Qohira: Faysal Iso al-Babiy al-Halabiy, 1964. J.8. B.299–300. 6. Muhammad Zahabiy. Siyar a’lam an-nubala. – Bayrut: Dor ar-risala, 1996. J.22. B.353. 7. Ibn al-Asir. Al-Komil fi-tarix. –Bayrut: Almaktaba al-asriyya, 2008. J.2. B.2512. 8. Ibn al-Asir. At-Tarix al-bahir fi-davla alotabekiyya. – Qohira: Dar al-kutub al-hadisa, 1995. B. 90–91. 9. Abdulkarim Muhammad ibn Mansur atTamimiy as-Sam’oniy. Kitob al-Ansob. –Haydarobod: Doira al-maorif al-usmoniyya, 1964. J.3 B. 269. 10. Butrus al-Bustaniy. Kitab Daira al-maorif (Qomus). –Bayrut: Dar al-maorif, 1881. J.6. B.462. 11. Ibn Shaddod. Al-A’laq al-xatira fi zikri umaro ash-Sham val Jazira. –Damashq: Ihyo at-turos al-arabiyya, 1991. J.3 B.225. 12. Ibn Kasir. Al-Bidaya van-nihoya. –Bayrut: Dar al-maorif, 1990. J.17. B.209–210. |