Исламская культура и нормы активно адаптируются к политике, экономике, культуре и всем сферам быта
простых людей. Глобализация исламского духа, который иногда противоречит традиционному укладу жизни, а
порой насаждает свои правила во многие сферы жизнедеятельности простого населения вопреки государствен-
ной политике, вызывает озабоченность многих современных правительств. Наряду с контролем над пропагандой
в мечетях, медресе, теологических учебных заведениях, правительства многих стран стремятся централизовать,
унифицировать и монополизировать институт фетв. Все это осуществляется, во-первых, для исключения изда-
ния фетв, идущих вразрез с политикой государства, во-вторых, наоборот, издания общеобязательных исламских
постановлений, регулирующих вопросы, имеющие общегосударственное значение.
Указанные задачи решаются двумя способами: во-первых, создаются специальные государственные органы,
чьей задачей становится издание фетв и, во-вторых, формируются контролируемые правительством или перево-
дятся под контроль государства уже имеющиеся объединения религиозных учёных-улемов, наделяемые правом
издавать фетвы. В Пакистане правом издавать фетвы наделены медресе. В Египте вопрос касательно фетв регу-
лируется Домом фетв. В Саудовской Аравии вопросы фетв регулируются Постоянным комитетом по научным
исследованиям и фетвам, действующем при Совете старших улемов. Действующий при Управлении по делам
религии Высший Совет по делам религии является главным органом, координирующим издание фетв в Турции.
Ислом маданияти ва меъёрлари сиёсат, иқтисодиёт, маданият ва оддий одамларнинг маиший ҳаётидаги барча
жабҳалар билан фаол боғланиб бормоқда. Исломий руҳнинг глобаллашуви баъзан анъанавий ҳаёт тарзига тўғри
келмаса-да, давлат сиёсатига қарама-қарши тарзда оддий аҳолининг ҳаёт тарзига сингиб бораётгани кўплаб за-
монавий давлатларни хавотирга солмоқда. Кўп мамлакатлар ҳукуматлари масжид, мадраса ва диний таълим му-
ассасаларидаги тарғибот ишларини назорат қилишдан ташқари, фатво институтларини марказлаштириш ва шу
орқали назоратни ушлаб қолишга интилмоқда. Энг аввало, бу ишлар давлат сиёсатига қарши бўлган фатволар
қабул қилинишининг олдини олиш ва аксинча, масалаларни мувофиқлаштириш бўйича давлат сиёсатига йўнал-
тирилган диний қарорларни эълон қилиш мақсадида амалга оширилмоқда.
Юқоридагилар икки усулда амалга оширилмоқда: биринчидан, асосий вазифаси фатво чиқаришдан иборат
бўлган махсус давлат ташкилотлари тузилмоқда, иккинчидан, фатво беришга ҳақли бўлган диний олимлар – ула-
моларни бирлаштирган уюшмалар давлат назоратига олинмоқда ёки ҳукумат назорати остида янгидан шакллан-
тирилмоқда. Покистонда фатво чиқариш ҳуқуқи мадрасаларга берилган. Мисрда фатволарга тегишли масалалар
Дарул-Ифта (Фатволар уйи) томонидан назорат қилинади. Саудия Арабистонида фатво масалалари Катта уламо-
лар кенгаши ҳузуридаги Илмий тадқиқотлар ва фатволар бўйича Доимий қўмита томонидан мувофиқлаштири-
лади. Туркия Диёнат ишлари бошқармаси ҳузуридаги дин ишлари бўйича Олий Кенгаш мамлакатда фатво чиқа-
ришни мувофиқлаштирадиган бош орган ҳисобланади.
Islamic cultures and norms actively adapt to the politics, economy, culture and all spheres of everyday life of ordinary
people. Th globalization of the Islamic spirit, which sometimes contradicts the traditional way of life, and sometimes
imposes its own rules on many spheres of life of ordinary people, contrary to government policies, is a mattr of concern
for many modern governments. Along with the control of propaganda in mosques, madrasas, theological educational
institutions, the governments of many countries seek to centralize, unify and monopolize the institution of fatwas. All
this is done, fistly, to exclude the issuance of fatwas that run counter to state policy, and secondly, on the contrary, to
issue generally binding Islamic decrees regulating issues of national importance.
Th above tasks are solved in two ways: fist, special state bodies are created, whose task is to issue fatwas and,
second, they form government controlled or transfer to the control of the state already existing associations of religious
scholars-ulems empowered to issue fatwas. In Pakistan, the right to issue fatwas is endowed with madrasas. In Egypt,
the House of fatwas regulates the issue regarding fatwas. In Saudi Arabia, the Permanent Committe for Scholarly
Research and Ift, which operates under the Council of Senior Ulamais regulated fatwas.Th General Directorate of
Religious Services of the Presidency (Th Directorate) of Religious Affirs of Turkey is the main body coordinating the
publication of fatwas in Turkey.
Исламская культура и нормы активно адаптируются к политике, экономике, культуре и всем сферам быта
простых людей. Глобализация исламского духа, который иногда противоречит традиционному укладу жизни, а
порой насаждает свои правила во многие сферы жизнедеятельности простого населения вопреки государствен-
ной политике, вызывает озабоченность многих современных правительств. Наряду с контролем над пропагандой
в мечетях, медресе, теологических учебных заведениях, правительства многих стран стремятся централизовать,
унифицировать и монополизировать институт фетв. Все это осуществляется, во-первых, для исключения изда-
ния фетв, идущих вразрез с политикой государства, во-вторых, наоборот, издания общеобязательных исламских
постановлений, регулирующих вопросы, имеющие общегосударственное значение.
Указанные задачи решаются двумя способами: во-первых, создаются специальные государственные органы,
чьей задачей становится издание фетв и, во-вторых, формируются контролируемые правительством или перево-
дятся под контроль государства уже имеющиеся объединения религиозных учёных-улемов, наделяемые правом
издавать фетвы. В Пакистане правом издавать фетвы наделены медресе. В Египте вопрос касательно фетв регу-
лируется Домом фетв. В Саудовской Аравии вопросы фетв регулируются Постоянным комитетом по научным
исследованиям и фетвам, действующем при Совете старших улемов. Действующий при Управлении по делам
религии Высший Совет по делам религии является главным органом, координирующим издание фетв в Турции.
Ислом маданияти ва меъёрлари сиёсат, иқтисодиёт, маданият ва оддий одамларнинг маиший ҳаётидаги барча
жабҳалар билан фаол боғланиб бормоқда. Исломий руҳнинг глобаллашуви баъзан анъанавий ҳаёт тарзига тўғри
келмаса-да, давлат сиёсатига қарама-қарши тарзда оддий аҳолининг ҳаёт тарзига сингиб бораётгани кўплаб за-
монавий давлатларни хавотирга солмоқда. Кўп мамлакатлар ҳукуматлари масжид, мадраса ва диний таълим му-
ассасаларидаги тарғибот ишларини назорат қилишдан ташқари, фатво институтларини марказлаштириш ва шу
орқали назоратни ушлаб қолишга интилмоқда. Энг аввало, бу ишлар давлат сиёсатига қарши бўлган фатволар
қабул қилинишининг олдини олиш ва аксинча, масалаларни мувофиқлаштириш бўйича давлат сиёсатига йўнал-
тирилган диний қарорларни эълон қилиш мақсадида амалга оширилмоқда.
Юқоридагилар икки усулда амалга оширилмоқда: биринчидан, асосий вазифаси фатво чиқаришдан иборат
бўлган махсус давлат ташкилотлари тузилмоқда, иккинчидан, фатво беришга ҳақли бўлган диний олимлар – ула-
моларни бирлаштирган уюшмалар давлат назоратига олинмоқда ёки ҳукумат назорати остида янгидан шакллан-
тирилмоқда. Покистонда фатво чиқариш ҳуқуқи мадрасаларга берилган. Мисрда фатволарга тегишли масалалар
Дарул-Ифта (Фатволар уйи) томонидан назорат қилинади. Саудия Арабистонида фатво масалалари Катта уламо-
лар кенгаши ҳузуридаги Илмий тадқиқотлар ва фатволар бўйича Доимий қўмита томонидан мувофиқлаштири-
лади. Туркия Диёнат ишлари бошқармаси ҳузуридаги дин ишлари бўйича Олий Кенгаш мамлакатда фатво чиқа-
ришни мувофиқлаштирадиган бош орган ҳисобланади.
Islamic cultures and norms actively adapt to the politics, economy, culture and all spheres of everyday life of ordinary
people. Th globalization of the Islamic spirit, which sometimes contradicts the traditional way of life, and sometimes
imposes its own rules on many spheres of life of ordinary people, contrary to government policies, is a mattr of concern
for many modern governments. Along with the control of propaganda in mosques, madrasas, theological educational
institutions, the governments of many countries seek to centralize, unify and monopolize the institution of fatwas. All
this is done, fistly, to exclude the issuance of fatwas that run counter to state policy, and secondly, on the contrary, to
issue generally binding Islamic decrees regulating issues of national importance.
Th above tasks are solved in two ways: fist, special state bodies are created, whose task is to issue fatwas and,
second, they form government controlled or transfer to the control of the state already existing associations of religious
scholars-ulems empowered to issue fatwas. In Pakistan, the right to issue fatwas is endowed with madrasas. In Egypt,
the House of fatwas regulates the issue regarding fatwas. In Saudi Arabia, the Permanent Committe for Scholarly
Research and Ift, which operates under the Council of Senior Ulamais regulated fatwas.Th General Directorate of
Religious Services of the Presidency (Th Directorate) of Religious Affirs of Turkey is the main body coordinating the
publication of fatwas in Turkey.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | Mamadiev B.. | International Islamic Academy of Uzbekistan Vice-rector for international affirs Ph.D student |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | 1. Fetva kak politicheskaya problema (Zametki o politicheskom islame). Chast’ 3, 14 maya, 2018, Avtor: A.Ignatenko A.A. htt://www.iimes. ru/?p=44292 2. Religioznyye organizatsii ekstremistskogo tolka v Pakistane, Avtor: A.Sobyanin, 01 Fev 2001, htt://conjuncture.ru/pakistan_01-02-2001/ 3. «Obrazovaniye po-islamski: Pakistan», Marina Bakanova, 13 noyabrya 2015 htt://www.iarex. ru/articles/52143.html 4. Religioznyye organizatsii ekstremistskogo tolka v Pakistane, Avtor: A.Sobyanin, 01 Fev 2001, htt://conjuncture.ru/pakistan_01-02-2001/ 5. «Obrazovaniye po-islamski: Pakistan», Marina Bakanova, 13 noyabrya 2015 htt://www.iarex. ru/articles/52143.html 6. Religioznyye organizatsii ekstremistskogo tolka v Pakistane, Avtor: A.Sobyanin, 01 Fev 2001, htt://conjuncture.ru/pakistan_01-02-2001/ 7. Th Islamic Quarterly, Th Islamic Cultural Centre and London Central Mosque, 146 Park, London, 12 Th Light of Islam, 3-сон 2019 йил Исломшунослик NW8 7RG, Second Quarter 1438/2017 – Volume 61 Number 2, «Th Analysis of Practices and Methods of Fatwa Standardization in Malaysia and Pakistan». 8. Minister suggests turning CII into Fatwa authority, by SehrishWasif, Published: September 18, 2018 Th Express Tribune Pakistan htts://tribune. com.pk/story/1806672/1-minister-suggeststurning-cii-fatwa-authority/ 9. Vebsayt Doma Fetv Yegipta htt://www.dar-alift. org/Foreign/default.aspx?LangID=2&Home=1 10. Th religious legitimacy of the Saudi state, Par Antoine Guillemin-PuteauxOctobre 9, 2018 htts://cerclechercheursmoyenorient.wordpress. com/2018/10/09/the-religious-legitimacy-ofthe-saudi-state/. 11. Tamzhe «For the fist time in Saudi Arabia, women authorized to issue fatwas» 29 September 2017 http://www.arabnews.com/node/1169376/ saudi-arabia 29 сентября 2017 г. 12. Th religious legitimacy of the Saudi state, Par Antoine Guillemin-PuteauxOctobre 9, 2018 htts://cerclechercheursmoyenorient.wordpress. com/2018/ 10/09/the-religious-legitimacy-ofthe-saudi-state/ 13. «Gosudarstvo, pravo, grazhdanskoye obshestvoi islam v sovremennoy Turtsii», Avtor: IkhsanYylmaz 12 Dekabr’ 2006. Opublikovano v Zhurnal «Th Muslim World», nomer 3 (95) otiyulya 2005 godahtts://fgulen.com/ru/pressroom/journal-of-the-muslim-world/30290-statelaw-civil-society-and-islam-in-modern-turkey 14. Vebsayt Doma Fetv Yegipta htts://www.diyanet. gov.tr 15. Comparing the governance of Islam, in Turkey and Indonesia Diyanet and the Ministry of Religious Affirs, Martin Van Bruinessen, S. Rajaratnam School of International Studies, Singapore, 3 MAY 2018, 16. Vebsayt Doma Fetv Yegipta htts://www.diyanet. gov.tr 17. «Gosudarstvo, pravo, grazhdanskoye obshestvoi islam v sovremennoy Turtsii», Avtor: IkhsanYylmaz 12 Dekabr’ 2006. Opublikovano v Zhurnal «Th Muslim World», nomer 3 (95) otiyulya 2005 godahtts://fgulen.com/ru/pressroom/journal-of-the-muslim-world/30290-statelaw-civ il-society-and-islam-in-modern-turkey 18. Comparing the governance of Islam, in Turkey and Indonesia Diyanet and the Ministry of Religious Affirs, Martin Van Bruinessen, S. Rajaratnam School of International Studies, Singapore, 3 MAY 2018. |