125

Мақолада маъруза методининг долзарблиги, аҳамияти, амалга оширишга имкон 
берадиган вазифалар, афзалликлари, унга қўйиладиган талаблар, маърузанинг тузилиши, турлари, 
айрим шакллари, унга қўйиладиган замонавий талаблар, ўқув материалини маърузавий очиб 
беришнинг муаммоли жиҳатлари ѐритилган. Таълим тизимини ривожлантиришда маъруза 
шакллари (муаммоли маъруза, ҳамкорликда маъруза, визуал-маъруза, олдиндан режалаштирилган 
хатолар билан маъруза, анжуман-маъруза) нинг аҳамияти илмий асослаб берилган.  
 

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana 28-11-2020
  • O'qishlar soni 119
  • Nashr sanasi 28-11-2020
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar96-103
Ўзбек

Мақолада маъруза методининг долзарблиги, аҳамияти, амалга оширишга имкон 
берадиган вазифалар, афзалликлари, унга қўйиладиган талаблар, маърузанинг тузилиши, турлари, 
айрим шакллари, унга қўйиладиган замонавий талаблар, ўқув материалини маърузавий очиб 
беришнинг муаммоли жиҳатлари ѐритилган. Таълим тизимини ривожлантиришда маъруза 
шакллари (муаммоли маъруза, ҳамкорликда маъруза, визуал-маъруза, олдиндан режалаштирилган 
хатолар билан маъруза, анжуман-маъруза) нинг аҳамияти илмий асослаб берилган.  
 

Русский

В статье описаны актуалность метода лекции и еѐ значимость, задачи, 
дающие возможность осуществить, преимущества, современные требования, предъявляемые к 
ней, структура, виды, некоторые формы лекции, проблемные аспекты лекционного расктрытия 
учебного материла. Значимость форм лекции (проблемная лекция, совместная лекция, визуальная 
лекция, лекция с заранее запланированными ошибками, конференц-лекция) в развитии системы 
образования научно обоснована. 

English

The article describes the relevance of the lecture method and its significance, the tasks 
that make it possible to implement, the advantages, modern requirements supplied to it, the structure, 
types, some forms of lectures, problematic aspects of the lecture disclosure of educational material. The 
importance of lecture forms (problematic lecture, joint lecture, visual lecture, lecture with pre-planned 
mistakes, conference lecture) in the development of the education system is scientifically substantiated. 
 

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Xodjayeva S.N.
Havola nomi
1 1 https://uza.uz/oz/society/
2 2 Ўзбекистон Республикаси Президентининг Олий Мажлисга Мурожаатномаси.Т., 24 январь 2020 йил. Халқ сўзи газетасининг 2020 йил 25 январь №19 (7521)-сони.
3 3 Бессонов А.А. Вузовская лекция: Памятка начинающему лектору. – Челябинск. - 2014. – С. 48-59.
4 4 Ножин Е.А. Логика изложения - логика убеждения // Агитатор. - 1983. - № 21. – С. 11-18.
5 5 Фейгенберг И.М. Лекция, отвечающая требованиям времени.-М.- 1989. - С. 33-36.
6 6 Кох М. Н. Методика преподавания в высшей школе. Краснодар: Куб ГАУ, 2011.
7 7 Сивашинская Е.Ф., Пунчик В.Н. Педагогические системы и технологии. - Минск: «Экоперспектива», 2010. –С. 81-88
8 8 Леонтьев А.А. Лекция как общение. М., 1974.
9 9 Перевозный А. В.Университетская лекция как целостность,Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2017. № 3. С. 89—96.
10 10 Голиш Л.В. Технологии обучения на лекциях и семинарах. Под общ ред. Акад. С.С. Гулямова. - Т.: ТГЭУ, 2005. -99 б
11 11 Роботова А.С. Университетская лекция: прошлое, настоящее, будущее // Высшее образование в России. 2011. №4. С. 127—133.
12 12 Махсудов В.Г. Замонавий таълим тизимида фанлар бўйича маъруза турлари ҳамда уларни ташкил этиш технологиялари. Замонавий таълимжурнали. 2017, 2-сон
13 13 Буйева Л.Р. Социология и педагогика. - M., 1978. - 134 с.
14 14 Каменский Я.А. Избр. педагогических соч.T.1. - M. - S.137, 206-263.
15 15 Завада Г.В., Бушмина О.В. Педагогика высшей школы: Конспект лекций. - Казань: Казан. гос. энерг. ун-т, 2010. – С. 66-70.
16 16 Иванов А. B. Активные методы обучения и метод традиционной лекции. Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании» 2014.
Kutilmoqda