54

Мақолада Ўзбекистонда таълим тизимини тубдан ислоҳ қилиш ва битирувчиларнинг компетенцияларига қўйиладиган талаблар нуқтаи назаридан муҳандис-метрологлар учун назарий ва амалий машғулотлар ўтказиш жараёнига илғор технологияларни жорий этишнинг долзарблиги очиб берилган. Метрологмутахассислар компетенцияларининг таркибий қисмлари ўрганилган. Назарий ва амалий машғулотларни ташкил этишнинг энг самарали усуллари ва технологиялари, жумладан, ролли ва ишбилармонлик ўйинлари, тренинглар, лойиҳалар, кейс усули, вазиятни моделлаштириш ва ақлий ҳужум батафсил тавсифланган. Бугунги кунда таълим жараёни узлуксиз, мослашувчан, интенсив, кўп босқичли ва ҳаракатчан бўлиши лозим. Бизнинг фикримизча, ўлчаш асбобларини лойиҳалаш, яратиш ва қўллаш соҳасида муҳандисметрологларнинг касбий тайёргарлигидан фойдаланишга асосланган концепция ижтимоий ва касбий жиҳатдан ривожланган шахсни шакллантириш ғоялари билан суғорилган бўлиши керак.

  • O'qishlar soni15
  • Nashr sanasi22-06-2023
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar74-82
Ўзбек

Мақолада Ўзбекистонда таълим тизимини тубдан ислоҳ қилиш ва битирувчиларнинг компетенцияларига қўйиладиган талаблар нуқтаи назаридан муҳандис-метрологлар учун назарий ва амалий машғулотлар ўтказиш жараёнига илғор технологияларни жорий этишнинг долзарблиги очиб берилган. Метрологмутахассислар компетенцияларининг таркибий қисмлари ўрганилган. Назарий ва амалий машғулотларни ташкил этишнинг энг самарали усуллари ва технологиялари, жумладан, ролли ва ишбилармонлик ўйинлари, тренинглар, лойиҳалар, кейс усули, вазиятни моделлаштириш ва ақлий ҳужум батафсил тавсифланган. Бугунги кунда таълим жараёни узлуксиз, мослашувчан, интенсив, кўп босқичли ва ҳаракатчан бўлиши лозим. Бизнинг фикримизча, ўлчаш асбобларини лойиҳалаш, яратиш ва қўллаш соҳасида муҳандисметрологларнинг касбий тайёргарлигидан фойдаланишга асосланган концепция ижтимоий ва касбий жиҳатдан ривожланган шахсни шакллантириш ғоялари билан суғорилган бўлиши керак.

Русский

В статье раскрывается актуальность внедрения передовых технологий в процесс проведения теоретических и практических занятий инженеров-метрологов в свете коренного реформирования системы образования в Узбекистане и требований, предъявляемых к компетенциям выпускаемых специалистов. Раскрыты компоненты компетенций специалистов инженеров-метрологов. Подробно описаны наиболее эффективные методы и технологии организации теоретических и практических занятий: ролевые и деловые игры, тренинги, проекты, кейс-метод, моделирование ситуаций и мозговой штурм. Сегодня образовательный процесс должен быть непрерывным, гибким, интенсивным, многоуровневым и динамичным. На наш взгляд, концепция на основе использования профессиональной подготовки метрологов в области проектирования, создания и применения средств измерений должна основываться на идеях формирования социально и профессионально развитой личности.

English

The article reveals the relevance of introducing advanced technologies into the process of conducting theoretical and practical classes for metrologists in the light of a radical reform of the education system in Uzbekistan and the requirements for the competencies of graduates. The components of competencies of an engineer-metrologist are disclosed. The most effective methods and technologies for organizing theoretical and practical classes are described in detail: roleplaying and business games, trainings, projects, case methods, situation modelling and brainstorming. Today, the educational process must be continuous, flexible, intensive, multi-level and dynamic. In our opinion, the concept of professional training of metrologists in the field of design, creation and use of measuring instruments should be based on the ideas of forming a socially and professionally developed personality based on the use of practice.

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Matyakubova P.M. texnika fanlari doktori, professor, "Metrologiya, texnik jihatdan tartibga solish, standartlashtirish va sertifikatlashtirish" kafedrasi mudiri Toshkent Davlat texnika universiteti
Havola nomi
1 Abduvaliyev, A. (2018). Metrologiya, standartlashtirish, sertifikatlashtirish [Metrology, standardization, certification]. Tashkent: Sharq Publ.
2 Abduvaliyev, A., Latipov, V., Umarov, A., Alimov, M., Boyko, S., Xakimov, O., & Xvan, V. (2008). Standartlashtirish, metrologiya, sertifikatlashtirish va sifat [Standardization, metrology, certification and quality]. Tashkent: SMSITI Publ.
3 Czichos, H., & Smith, L. (2011). Springer Handbook of Metrology and Testing (Ed. 2nd). New York: Springer Publ.
4 Ismatullayev, P., & Qodirova, S. (2007). Metrology, standardization and certification. Tashkent: Tashkent State Technical University Publ.
5 Ismatullayev, P., & Qodirova, S. (2012). Fundamentals of metrology. Tashkent: Tafakkur Publ.
6 Ismatullayev, P., Qodirova, S., & Jabborov, X. (2021). Fundamentals of metrology. Tashkent.
7 Kim, K., Anisimov, G., Barborovich, V., & Litvinov, B. (2006). Metrology, standardization, certification and electrical measuring equipment. Moscow.
8 Krylova, A. (2011). Osnovy metrologii, standartizatsii i sertifikatsii [Basics of metrology, standardization and certification]. Moscow: Audit, YUNITI Publ.
9 Krylova, G. (1998). Osnovy standartizatsii, metrologii i sertifikatsii [Fundamentals of standardization, metrology and certification]. Moscow: Izdatel’stvo standartov.
10 Matyakubova, P., & Kuluev, R. (2020). Standardization of accuracy standards. Tashkent: Fan va texnologiyalar Publ.
11 Matyakubova, P., Ismatullayev, P., & Torayev, S. (2015). Metrology, standardization and certification. Tashkent: LESSON PRESS.
12 Qodirova, S., Axmedov, M., & Maxmudjonov, M. (2019). Metrologiya va standartlashtirish [Metrology and standardization]. Tashkent: Tashkent State Technical University Publ.
13 Radkevich, Y., & Laktionov, B. (1996). Metrology, standardization and interchangeability (Vol. 1). Moscow: Publ. House of the Moscow State Mining University.
14 Shishkin, I. (2012). Theoretical metrology. (Vol. 2). Moscow.
15 Tartakovskiy, D., & Yastrebov, A. (2002). Metrology, standardization and technical measuring instruments. Moscow: Vysshaya shkola Publ.
16 Tavgeni, I., Matyakubova, P., Kuluyev, R., & Tsitovich, B. (2021). Basic metrology. Tashkent: Fantaraqqiyot Publ.
17 Vijayaraghavan, G., & Rajappan, R. (2002). Engineering Metrology and Measurements. Latest Anna University Syllabus – Reg.
18 (2023). Retrieved from “Technically regulated” agency: http:\\www.standart.uz
19 (2023). Retrieved from Educational portal: http:\\www.ziyonet.uz
Kutilmoqda