35

Поезднинг муҳим элементи ҳаракатга турли хил асосий солиштирма қаршилик кўрсатадиган ва бир-бирига уланган вагонлар комбинациясидан ташкил топган таркиб ҳисобланади. Поезд ҳаракати параметрларини баҳолаш қуйидаги асосий эксплуатацион кўрсаткичлар бўйича амалга оширилади: юриш вақти, тезлик ва электр (ёқилғи) истеъмоли. Турли гуруҳдаги вагонларни ҳаракатга асосий солиштирма қаршилигининг юк поезди эксплуатацион кўрсаткичларига таъсирини ўрганиш учун икки хил ҳолат тадқиқ қилинди. Биринчи ҳолатда, вагонларнинг сони бўйича таркибдаги улуши асосида ўртача асосий солиштирма қаршилик ҳисобланди (мавжуд усул), иккинчисида – вагонларнинг оғирлиги бўйича таркибдаги улуши асосида ўртача асосий солиштирма қаршилик ҳисобланди (таклиф этилган усул). Вагонларнинг сони ва оғирлиги бўйича таркибдаги улуши орасидаги фарқ аксарият ҳолатларда кузатилиши ҳамда баъзи ҳолларда бу фарқ 25% гача бўлиши аниқланган. Юк поезди таркибидаги вагонлар гуруҳининг улар сони ва оғирлиги бўйича таркибдаги улуши  асосида ҳисобланган ўртача асосий солиштирма қаршилик орасидаги фарқ ҳам аксарият ҳолатларда кузатилиши ҳамда ушбу фарқ, поезд тезлиги қанча катта бўлса, шунча кўпайиб бориши аниқланган. Бунда,  вагонларнинг оғирлиги бўйича таркибдаги улуши асосида олинган ўртача асосий солиштирма қаршилик, улар сони бўйича олинган қийматдан доим кичик ёки тенг бўлиши асосланган. Маълум бир поезд маълумотлар
мисолида вагонларнинг оғирлиги бўйича таркибдаги улуши асосида олинган электр энергияси сарфи, улар сони бўйича олинган қийматдан 9% фарқ қилишини кўрсатилган. Юк поезди эксплуатацион кўрсаткичларини баҳолашда турли гуруҳдаги вагонларни ҳаракатга асосий солиштирма қаршилигини таклиф этилаётган усул бўйича ҳисоблаш мақсадга мувофиқлиги асосланган

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana 07-05-2024
  • O'qishlar soni 35
  • Nashr sanasi 30-06-2023
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar102-118
English

This article describes in detail the technical parameters of two-track sections with mixed traffic of high-speed passenger and freight trains at JSC “Uzbekistan Railways”. In addition, the maximum movement speeds of freight and  high
speed passenger trains on existing sections in each section, the results of timing observation of train timetables. Also, the kinematic parameters of trains in the process of mutual crossing are explained in detail. In this context, 
recommendations were given on how to eliminate lost time spent in the process of crossing trains at the sections. It is known that in the process of dispatching high-speed passenger trains on two-track sections with mixed traffic, the freight trains that need to be sent from the station stand still for a long time during the observations. there is a need to calculate all kinematic indicators. From this point of view, the mathematical description of the time lost during the intersection of high-speed passenger trains and the process of replacing it in the most optimal sections is explained in detail. In short, there is a possibility of safe crossing of trains based on the set speed of high-speed passenger and freight trains in JSC “Uzbekistan Railways”. The development of mathematical models for calculating these indicators and the regulation of the train movement schedule during the modeling of this process, as well as preventing freight trains from standing idly in the sections, creates the possibility of effective use of the train carrying capacity of the sections.

Русский

В данной статье подробно описаны технические параметры двухпутных участков со смешанным движением высокоскоростных пассажирских и грузовых поездов на АО «Узбекистан темир йуллари». Кроме того, 
приведены максимальные скорости движения грузовых и высокоскоростных пассажирских поездов на каждом участке и результаты хронометражных наблюдение графика движения поездов. Также подробно объясняются кинематические параметры поездов в процессе взаимного скрещения. В связи с этим были даны рекомендации по устранению потерь времени в процессе скрещения поездов на участках. Известно, что в процессе  отправления высокоскоростных пассажирских поездов на двухпутных участках со смешанным движением грузовые поезда, которые необходимо отправить со станции, во время наблюдений длительное время стоят на месте. возникает необходимость расчета всех кинематических показателей. С этой точки зрения подробно разъяснено математическое описание потерь времени при пересечении скоростных пассажирских поездов и процесс его замены на наиболее оптимальных участках. Одним словом, существует возможность безопасного пересечения поездов исходя из установленной скорости движения высокоскоростных пассажирских и грузовых поездов в АО «Узбекистан темир йуллари». Разработка математических моделей расчета этих показателей и регулирование графика движения поездов при моделировании этого процесса, а также недопущение простоя грузовых поездов на участках создает возможность эффективного использования пропускной способности участков железнодорожного транспорта.

Ўзбек

Поезднинг муҳим элементи ҳаракатга турли хил асосий солиштирма қаршилик кўрсатадиган ва бир-бирига уланган вагонлар комбинациясидан ташкил топган таркиб ҳисобланади. Поезд ҳаракати параметрларини баҳолаш қуйидаги асосий эксплуатацион кўрсаткичлар бўйича амалга оширилади: юриш вақти, тезлик ва электр (ёқилғи) истеъмоли. Турли гуруҳдаги вагонларни ҳаракатга асосий солиштирма қаршилигининг юк поезди эксплуатацион кўрсаткичларига таъсирини ўрганиш учун икки хил ҳолат тадқиқ қилинди. Биринчи ҳолатда, вагонларнинг сони бўйича таркибдаги улуши асосида ўртача асосий солиштирма қаршилик ҳисобланди (мавжуд усул), иккинчисида – вагонларнинг оғирлиги бўйича таркибдаги улуши асосида ўртача асосий солиштирма қаршилик ҳисобланди (таклиф этилган усул). Вагонларнинг сони ва оғирлиги бўйича таркибдаги улуши орасидаги фарқ аксарият ҳолатларда кузатилиши ҳамда баъзи ҳолларда бу фарқ 25% гача бўлиши аниқланган. Юк поезди таркибидаги вагонлар гуруҳининг улар сони ва оғирлиги бўйича таркибдаги улуши  асосида ҳисобланган ўртача асосий солиштирма қаршилик орасидаги фарқ ҳам аксарият ҳолатларда кузатилиши ҳамда ушбу фарқ, поезд тезлиги қанча катта бўлса, шунча кўпайиб бориши аниқланган. Бунда,  вагонларнинг оғирлиги бўйича таркибдаги улуши асосида олинган ўртача асосий солиштирма қаршилик, улар сони бўйича олинган қийматдан доим кичик ёки тенг бўлиши асосланган. Маълум бир поезд маълумотлар
мисолида вагонларнинг оғирлиги бўйича таркибдаги улуши асосида олинган электр энергияси сарфи, улар сони бўйича олинган қийматдан 9% фарқ қилишини кўрсатилган. Юк поезди эксплуатацион кўрсаткичларини баҳолашда турли гуруҳдаги вагонларни ҳаракатга асосий солиштирма қаршилигини таклиф этилаётган усул бўйича ҳисоблаш мақсадга мувофиқлиги асосланган

Havola nomi
1 1. INSTRUCTION “On the procedure for servicing and organizing the passage of high-speed electric trains “Afrosiyob” on public railway tracks on the section Tashkent–Samarkand–Karshi, Tashkent –Samarkand – Bukhara”, –Tashkent: JSC “Uzbekistan Railways” 2016. –Text : immediate. (In Russian).
2 2. Bozorov R.Sh. Methods for the efficient use of the capacity of sections in the conditions of the passage of high-speed passenger trains / Bozorov R.Sh., Rasulov M.Kh., Bekzhanova S.E., Masharipov M.N. –Text : immediate // Railway transport: Topical issues and innovations. –2021. – №. 2. –p. 5–22. (In Russian).
3 3. Order of “Uzbekistan Railways” JSC “On setting the permissible speeds of high-speed “Afrosiyob” electric trains” May 5, 2022, Order No. 392-N.
4 4. Record of determination of interstation (peregon) participation times of freight trains. TsDL form No. 3 to the 2021 train schedule. December 24, 2021.
5 5. Bozorov R.S., Rasulov M.X., Masharipov M.N. Research on the aerodynamics of highspeed trains // Universum: Technical science : electronic scientific journal. 2022, № 6(99).
6 6. Bozorov R. Sh. Aerodynamic impact of the high-speed electric train «Afrosiyob» on opposite trains. Journal of Transsib Railway Studies, 2022, no. 2 (50), pp. 10. (In Russian).
7 7. Marufdjan X. Rasulov, Masud N. Masharipov, Ramazon S. Bozorov. Investigation of mutual aerodynamic influence of high-speed passenger and freight trains moving on adjacent tracks. Journal Innotrans, Scientific and nonfiction edition no 2 (44), 2022, pp. 42.
8 8. Bozorov R.Sh. A new method for calculating the time and speed of a wagon during its movement on the site of the first brake position of a marshalling hump under the influence of a headwind / Bozorov R.Sh., Saidivaliev Sh.U., Shermatov E.S. –Text : immediate // Issues of Sustainable Development of Society. 2021, №. 6. pp. 575–586. (In Russian).
9 9. Popov P.A., Improvement of control methods and algorithms in systems of interval control of train traffic using a radio channel. dissertation of candidate of technical sciences. SPb.: FGBOU VO PGPUS, 2014. pp. 31-41.
10 10. Traction calculation rules for train operation. Moscow, Тransport, 1985. P. 287
11 11. Boltaev S.T. Determining the moments of timely preparation of high-speed train routes at the stations of mixed traffic lines. Vestnik Rostovskogo gosudarstvennogo universiteta putej soobshcheniya. 2017, Issue 2, pp. 45-50.
12 12. S. T. Boltayev, R. B. Abdullaev, B. G. Ergashov and B. Q. Hasanov, "Simulation of a Safe Train Traffic Management System at the Stations," 2022 Conference of Russian Young Researchers in Electrical and Electronic Engineering (ElConRus), 2022, pp. 566-571, doi: 10.1109/ElConRus54750.2022.9755616.
13 13. Rasulov M.X., Analysis of the degree of infl uence of the removal rate of passenger trains for the passage of freight trains on double-track. Innotrans Scientific-and-nonfiction edition № 2 (40), 2021, Issue 2 (40). pp. 59-64.
14 14. Bozorov R. Sh. A new method of calculating time and speed of a carriage during its movement on the section of the first brake position of a marshaling hump when exposed headwind / Sh. U. Saidivaliev, R. Sh. Bozorov, E. S. Shermatov // STUDENT eISSN: 2658-4964, 2021, no. 9.
15 15. Bozorov R.Sh. On the absence of a theoretical basis for the formula for determining the height of the first profile section of the sorting hump / Bozorov R.Sh., Saidivaliev Sh.U., Jabbarov Sh.B. and oth. –Text : immediate. // Innovations. The science. Education. 2021, No. 34. p. 1467– 1481. (In Russian).
16 16. Abliyalimov O.S. To the study of the process of movement of high-speed trains in curved sections of railways / Journal of Transsib Railway Studies, 2014, no. 4 (20), pp. 2-10. (In Russian
17 17. Bozorov R.Sh. Study to establish the optimal number of platforms in a container train / R.Sh. Bozorov, Sh.U. Saidivaliev, E.S. Shermatov, D.Sh. Boboev // Transport: science, equipment, management. 2022, Issue 5. pp. 24 - 28. ISSN 0236-1914.
18 18. Saidivaliev Sh.U. A new method of calculating time and speed of a carriage during its movement on the section of the first brake position of a marshaling hump when exposed headwind / Sh.U. Saidivaliev, R.Sh. Bozorov, E.S. Shermatov // Issues of Sustainable Development of the Society. 2021, №6. pp. 575-586.
19 19. Shukhrat Saidivaliev, Ramazon Bozorov, Elbek Shermatov. Kinematic characteristics of the car movement from the top to the calculation point of the marshalling hump. E3S Web of Conferences 264, 05008 (2021) https://doi.org/10.1051/e3sconf/202126405008
20 20. Abdullaev Z., Rasulov M., & Masharipov M. (2021). Features of determining capacity on double-way lines when passing high-speed passenger trains. In E3S Web of Conferences (Vol. 264, p. 05002). EDP Sciences.
21 21. Rasulov M., Masharipov M., & Ismatullaev A. (2021). Optimization of the terminal operating mode during the formation of a container block train. In E3S Web of Conferences (Vol. 264, p. 05025). EDP Sciences.
Kutilmoqda