30

Поезд локомотивларидан фойдаланишни режалаштиришнинг қатор усуллари ишлаб чиқилган. Аммо, мавжуд илмий ишларда поездлар ҳаракат графигида юк поездларининг станцияларга келиш ва улардан жўнаш
вақтлари қандай белиланиши аниқ баён этилмаган ва локомотивларни поездларга бириктиришнинг “Локомотив таркибни кутади” шартига асосланади. Мазкур мақолада “Таркиб локомотивни кутади” шартидан
“Локомотив таркибни кутади” шартигача бўлган барча вариантлар учун тортув елкалари чегараларида поезд локомотивлари ва таркибларинг ўртача туриш вақтларини аниқлаш усули ишлаб чиқилган, юк ҳаракати
локомотивлари фойдаланиш паркини поездларнинг график вақтларидан келиб чиққан ҳолда ҳисоблашга доир ЭҲМ учун дастур яратилган ҳамда поезд локомотивларидан самарали фойдаланишни режалаштиришнинг
инновацион усули тортув елкаларининг чегараларида ҳаракатланувчи таркибларнинг туриш вақтларини минималлаштириш асосида ишлаб чиқилган.

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana 11-05-2024
  • O'qishlar soni 30
  • Nashr sanasi 30-09-2023
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar56-65
English

There are a number of methods for planning the use of train locomotives. However, the existing scientific papers do not clearly describe how the time of arrival and departure of freight trains is determined in the train schedule, and the
binding of locomotives to trains is carried out on the basis of the “Locomotive is waiting for the train” condition. In this article, a method has been developed for determining the average values of the idle time of train locomotives and trains at the boundaries of traction arms for all options from the condition from “The train is waiting for the locomotive” to “The locomotive is waiting for the train”, a computer program has been created to calculate the operating fleet of train locomotives for freight traffic based on graphic time of trains, as well as an innovative method for efficient planning of the use of train locomotives based on minimizing the downtime of rolling stock running within the traction arm.

Русский

Существует ряд методов планирования использования поездных локомотивов. Однако в существующих научных работах четко не описано, каким образом в графике движения поездов определяется время прибытия и отправления грузовых поездов, а привязка локомотивов к поездам осуществляется на основе условия «Локомотив ожидает поезд». В данной статье разработан метод определения средних значений времени простоя поездных локомотивов и составов на границах тяговых плеч для всех вариантов из условия от «Состав ожидает локомотива» до «Локомотив ожидает состава», создана программа для ЭВМ по расчету эксплуатационного парка поездных локомотивов грузового движения на основе графического времени следования поездов, а также разработан инновационный метод эффективного планирования использования поездных локомотивов на основе минимизации простоя подвижного состава, курсирующего в пределах тягового плеча.

Ўзбек

Поезд локомотивларидан фойдаланишни режалаштиришнинг қатор усуллари ишлаб чиқилган. Аммо, мавжуд илмий ишларда поездлар ҳаракат графигида юк поездларининг станцияларга келиш ва улардан жўнаш
вақтлари қандай белиланиши аниқ баён этилмаган ва локомотивларни поездларга бириктиришнинг “Локомотив таркибни кутади” шартига асосланади. Мазкур мақолада “Таркиб локомотивни кутади” шартидан
“Локомотив таркибни кутади” шартигача бўлган барча вариантлар учун тортув елкалари чегараларида поезд локомотивлари ва таркибларинг ўртача туриш вақтларини аниқлаш усули ишлаб чиқилган, юк ҳаракати
локомотивлари фойдаланиш паркини поездларнинг график вақтларидан келиб чиққан ҳолда ҳисоблашга доир ЭҲМ учун дастур яратилган ҳамда поезд локомотивларидан самарали фойдаланишни режалаштиришнинг
инновацион усули тортув елкаларининг чегараларида ҳаракатланувчи таркибларнинг туриш вақтларини минималлаштириш асосида ишлаб чиқилган.

Havola nomi
1 1. Masharipov M.N. The operation of train locomotives is an innovative technology of transport processes / Dissertation prepared for obtaining the degree of Doctor of Philosophy (PhD) in technical sciences. Tashkent: TTYMI. – 2019. – 177 p.
2 2. Jumaev Sh.B. Improving the technology of transport processes based on information technologies in the organization of the flow of wagons / Dissertation prepared for obtaining the scientific degree of Doctor of Philosophy (PhD) in technical sciences. Tashkent: TDTrU. – 2021. – 162 p.
3 3. Mehedov M.I. Methodology for assessing the factors that determine the stability of the passage of freight train flows in busy directions / Thesis for the degree of candidate of technical sciences. – M.: JSC “VNIIZhT”, 2016. – 143 p.
4 4. Plakhotich S.A. Technical and technological parameters of railway lines under conditions of parallel norms of mass and length of freight trains: monograph. Yekaterinburg: UrGUPS, 2011. – 172 p.
5 5. Suyunbaev Sh.M. Patterns of train formation at technical stations during the departure of trains along the lines of a rigid schedule / Thesis for the degree of candidate of technical sciences. – St. Petersburg: PGUPS. – 2011. – 176 p.
6 6. Shenfeld K.P. Development of methods for managing the transportation process in a market economy and reforming railway transport / Thesis for the degree of doctor of technical sciences. – М: JSC “VNIIZhT”. – 2013. – 286 p.
7 7. Valeev N.A. Cost management in the locomotive complex of a railway company / Thesis for the degree of candidate of economical sciences. – M.: MGUPS. – 2016. – 132 p.
8 8. Kovalev V.N. Integrated system for automated rationing of the locomotive fleet / Thesis for the degree of candidate of technical sciences. – M.: MGUPS, 2012. – 212 p.
9 9. Kolyshev A.S. Economic efficiency of the traction resource in conditions of heavy traffic / Thesis for the degree of candidate of economical sciences. – St. Petersburg: PGUPS, 2019. – 182 p.
10 10. Nekrashevich V.I. locomotive operation management system / Thesis for the degree of doctor of technical sciences. – M.: JSC “VNIIZhT”, 1988. – 588 p.
11 11. Christian Meirich, Nils Nießen. Calculating the maximal number of additional freight trains in a railway network / Journal of Rail Transport Planning & Management, Volume 6, Issue 3, 2016. Pages 200-217. https://doi.org/10.1016/j.jrtpm.2016.06.005.
12 12. Nekrashevich V.I., Apattsev V.I. Management of operation of locomotives: Textbook. – M.: RGOTUPS, 2004. – 257 p.
Kutilmoqda