6

Ushbu maqolada muammoni aniqlash, tahlil qilish va yechimini topish vositasi bo‘lgan grafik organayzer haqida so‘z boradi. “Fishbone” (baliq suyagi) diagrammasi sabab-oqibat munosabatlarining tizimli tahlili vositasi bo‘lib, bir qator muammolarni aniqlash, ularning o‘zaro bog‘liqligini tizimlashtirish, hodisalarning sabab va oqibatlarini ko‘rsatish zarur bo‘lganda qo‘llaniladi. Maqolada, shuningdek, ushbu tashkilotchining ta’lim oluvchilarda tizimli, ijodiy va kreativ fikrlashni faollashtirish va rivojlantirish orqali ularning kommunikativ kompetensiyasini shakllantirish borasida fikrlar yuritiladi. Maqolada professor Ishikavaning grafik organayzerining afzalligi ta’kidlangan. Sxemaning o‘quv jarayoniga qo‘llanilishi ta’lim oluvchilarning kommunikativ kompetensiyani 25-35% ga rivojlantiradi, o‘quv jarayonini yanada samarali va mazmunli qiladi.

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana 28-04-2025
  • O'qishlar soni 6
  • Nashr sanasi 21-02-2025
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar232-241
Ўзбек

Ushbu maqolada muammoni aniqlash, tahlil qilish va yechimini topish vositasi bo‘lgan grafik organayzer haqida so‘z boradi. “Fishbone” (baliq suyagi) diagrammasi sabab-oqibat munosabatlarining tizimli tahlili vositasi bo‘lib, bir qator muammolarni aniqlash, ularning o‘zaro bog‘liqligini tizimlashtirish, hodisalarning sabab va oqibatlarini ko‘rsatish zarur bo‘lganda qo‘llaniladi. Maqolada, shuningdek, ushbu tashkilotchining ta’lim oluvchilarda tizimli, ijodiy va kreativ fikrlashni faollashtirish va rivojlantirish orqali ularning kommunikativ kompetensiyasini shakllantirish borasida fikrlar yuritiladi. Maqolada professor Ishikavaning grafik organayzerining afzalligi ta’kidlangan. Sxemaning o‘quv jarayoniga qo‘llanilishi ta’lim oluvchilarning kommunikativ kompetensiyani 25-35% ga rivojlantiradi, o‘quv jarayonini yanada samarali va mazmunli qiladi.

Русский

В данной статье говорится о графическом органайзере, который является способом и средством выявления, анализа и планирования решения проблемы. Схемой «Фишбоун» - структурным анализом причинно-следственных связей – пользуются, когда требуется обозначить круг проблем, показать их взаимосвязь, причины и последствия событий, анализировать причины возникновения проблем. В статье указано, что органайзер развивает и активизирует системное творческое, аналитическое мышление, тем самым повышает коммуникативную компетенцию учащихся. Подчеркивается преимущество графического органайзера профессора Исикавы, внедрение которого в процесс обучения развивает коммуникативную компетенцию в 25-35%, делает процесс обучения более эффективным и содержательным.

English

This article talks about a graphic organizer, which is a way and means of identifying, analyzing and planning a solution to a problem. The Fishbone diagram – a structural analysis of cause-and-effect relationships – is used when it is necessary to identify a range of problems, show their interrelationships, the causes and consequences of events, and analyze the causes of problems. The article states that the organizer develops and activates systematic creative and analytical thinking, thereby increasing the communicative competence of students. The advantage of Professor Ishikawa’s graphic organizer is emphasized, the introduction of which into the learning process develops communicative competence by 25-35%, making the learning process more effective and meaningful.

Muallifning F.I.Sh. Lavozimi Tashkilot nomi
1 Chorieva S.T. “Rus tili va adabiyoti” kafedrasi o‘qituvchisi Denov tadbirkorlik va pedagogika instituti
Havola nomi
1 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “2022–2026-yillarga mo‘ljallangan Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-60-son Farmoni, 28.01.2022. URL: https://lex.uz/uz/docs/-5841063
2 Бойко О. Метод «Фишбоун» (Рыбий скелет): что это такое, формы работы на уроке и примеры. // Pedsovet.su, 01.04.2015. URL: https://pedsovet.su/metodika/priemy/5714
3 Василишин Н. Приём «Фишбоун» на уроках окружающего мира в начальных классах, 21 апреля, 201652980 URL: https://xn--80aaaajauxnkxdg0cfkg1gg.xn--p1ai/ru/article/562056/discussion_platform
4 Виноградова О. Ю. Прием «Фишбоун» на уроках окружающего мира в начальных классах: сборник трудов конференции // Педагогические практики для внедрения инновационных решений: материалы Всеросс. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 4 апр. 2024 г.) / редкол.: Ж.В.Мурзина [и др.] – Чебоксары: Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс», 2024. – С. 11-13. – ISBN 978-5-907830-23-3.
5 Дорина М. Диаграмма Исикавы (диаграмма рыбья кость) методика выявления ключевых причин, влияющих на результат. – M.: НИУ ВШЭ, январь, 2013.
6 Саблина, Валентина. Что такое ФИШБОУН? 12.01.2020. URL: https://qwertyui11.blogspot.com/2020/01/blog-post_12.html
7 Чориева Ш.Т., Авазова С.А. Использование графических органайзеров в процессе обучения русскому языку и литературе // XVII Виноградовское чтение. Сборник научных трудов Международной научно-практической конференции. – Ташкент, 21 мая 2021. – B. 337-352.
8 Чориева Ш.Т., Авазова С.А Использование фишбоун при изучении русского языка и литературы в старших классах литературы // “Ilm-fan fidokori” xalqaro ilmiy-amaliy ko„rik tanlovi maqolalar to‘plami – (29-dekabr 2022-yil) – T.: Farg‘ona. – 403 b. – B. 19-28.
9 Худайкулов Х.Д. Электронная библиотека – важнейший компонент инновационных технологий в современном образовании / Х.Д.Худайкулов, Г.М.Анаркулова, Ю.У.Уралова. – Текст: непосредственный // Проблемы и перспективы развития образования: материалы V Междунар. науч. конф. (г. Пермь, март 2014 г.). – Т. 0. – Пермь: Меркурий, 2014. – С. 223-224. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/101/5135/
10 URL: https://www.google.com/search?q=%D1%81%D1%85%D0%B5%D0%BC%D0%B0+%D1%84%D0%B8%D1%88%D0%B1%D0%BE%D1%83%D0%BD+%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%86%D1%8B+%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D1%86%D1%8B&sca_esv=cf2d2db4e4f86cc0&rlz=
Kutilmoqda