Ushbu maqolada talabalarning maktab geometriyasini fizika bilan sinxron va asinxron bog‘lab o‘qitishning besh bosqichli bog‘lanish turlari ishlab chiqilgan bo‘lib, har bir bosqichda faktlar orqali bog‘lanish, bilish orqali bog‘lanish va umumlashtirilgan ko‘nikmalar tahlil qilingan. Ushbu yondashuvda geometriya va fizika fanlari tushunchalarini konkretlashtirish, bir fanning jarayon va hodisalarini boshqa fan tushunchalari yordamida ochib berish, umumiy tushunchalar asosida xulosalar o‘rtasidagi aloqalarni o‘rnatish hamda o‘z fikrini ifoda etishda turli fan tushunchalari o‘rtasidagi bog‘liqlikni shakllantirish qobiliyati kabi jihatlar ko‘rib chiqiladi.
Ushbu maqolada talabalarning maktab geometriyasini fizika bilan sinxron va asinxron bog‘lab o‘qitishning besh bosqichli bog‘lanish turlari ishlab chiqilgan bo‘lib, har bir bosqichda faktlar orqali bog‘lanish, bilish orqali bog‘lanish va umumlashtirilgan ko‘nikmalar tahlil qilingan. Ushbu yondashuvda geometriya va fizika fanlari tushunchalarini konkretlashtirish, bir fanning jarayon va hodisalarini boshqa fan tushunchalari yordamida ochib berish, umumiy tushunchalar asosida xulosalar o‘rtasidagi aloqalarni o‘rnatish hamda o‘z fikrini ifoda etishda turli fan tushunchalari o‘rtasidagi bog‘liqlikni shakllantirish qobiliyati kabi jihatlar ko‘rib chiqiladi.
В данной статье разработаны пятиэтапные виды связи обучения школьной геометрии студентов в синхронной и асинхронной связи с физикой, на каждом этапе анализируются связь через факты, связь через познание и обобщенные навыки. В данном подходе рассматриваются такие аспекты, как конкретизация понятий геометрии и физики, раскрытие процессов и явлений одной науки с помощью понятий другой науки, установление связей между выводами на основе общих понятий, а также способность формировать связь между понятиями разных наук при выражении своего мнения.
In this article, five-stage types of connections for teaching students school geometry in synchronous and asynchronous connection with physics are developed, and at each stage, connections through facts, connections through knowledge, and generalized skills are analyzed. In this approach, such aspects as concretizing the concepts of geometry and physics, revealing the processes and phenomena of one science using the concepts of another science, establishing connections between conclusions based on general concepts, and the ability to form connections between the concepts of different sciences when expressing one’s opinion are considered.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | Sobirova M.R. | “Oliy matematika” kafedrasi mudiri, dotsent, Pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) | Denov tadbirkorlik va pedagogika instituti |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | Sobirova M. Umumta’lim maktablarda geometriyani fizika bilan sinxron va asixron bog’lab o‘qitishda tumanlararo konferensiya tashkil etish metodikasi // “Aniq va tabiiy fanlarning rivojlanish istiqbollari” respublika ilmiy-amaliy anjumani 2024-yil 7-may. – B. 469-471. |
2 | Sobirova M. Maktabda geometriyani fizika bilan sinxron-asinxron bog‘lab o‘qitishda masalalar yechimiga kreativ yondashuv // Tadbirkorlik va pedagogika, 2024. – B. 182-193. |
3 | Колмогоров А.Н. Воспитание мировоззрения на уроках математики и физики // Математика в школе, 1978. № 3. – C. 6-9. |
4 | Журавлева Н.С., Среднева О.А. Межпредметные связи физики и математики при изучении вопросов геометрической оптики в школьном курсе физики // Молодой ученый, 2016. № 6.2. – С. 47-50. |
5 | Мултановский В.В., Василевский А.С. Курс теоритической физики / Том 3. Квантовая механика. – М.: Просвещение, 1991. – C. 320. |
6 | Лубинская Т.Н. Формирование исследовательских умений и навыков старшеклассников в процессе подготовки к конкурсам и олимпиадам: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01. – Киров, 2010. – C. 188. |