Maqolada rivojlanishda nuqsoni bor bolalarni o‘qitish va tarbiyalashda kasbiy qiyinchiliklar bir qator ijtimoiy va kasbiy-pedagogik omillar, maxsus ta’lim ehtiyojlarining tabiatiga mos ravishda moslashishini ta’minlaydigan maxsus shart-sharoitlarni yaratish zarurligi haqida fikr yuritiladi. Nogironligi bor bolalar uchun inklyuziv ta’limni joriy etish o‘qituvchi, defektolog, psixologning kasbiy faoliyati mazmunini sezilarli darajada o‘zgartiradi va ularni o‘qitish mazmuniga kiritish tavsiya etiladigan o‘zgarishlarning mohiyatini oldindan tushunishni talab qiladi. Zamonaviy tadqiqotlar natijalari nogironligi bo‘lgan shaxslarga ta’lim va tarbiya berish, ular uchun imkoniyatlar yaratish, kadrlar tayyorlash sohasida yangi bilimlar bazasini shakllantiradi va bo‘lajak o‘qituvchilar tomonidan ularni rivojlantirish vositalarini izlash muammosini dolzarblashtirishi haqidagi masalalar bayon etilgan.
Maqolada rivojlanishda nuqsoni bor bolalarni o‘qitish va tarbiyalashda kasbiy qiyinchiliklar bir qator ijtimoiy va kasbiy-pedagogik omillar, maxsus ta’lim ehtiyojlarining tabiatiga mos ravishda moslashishini ta’minlaydigan maxsus shart-sharoitlarni yaratish zarurligi haqida fikr yuritiladi. Nogironligi bor bolalar uchun inklyuziv ta’limni joriy etish o‘qituvchi, defektolog, psixologning kasbiy faoliyati mazmunini sezilarli darajada o‘zgartiradi va ularni o‘qitish mazmuniga kiritish tavsiya etiladigan o‘zgarishlarning mohiyatini oldindan tushunishni talab qiladi. Zamonaviy tadqiqotlar natijalari nogironligi bo‘lgan shaxslarga ta’lim va tarbiya berish, ular uchun imkoniyatlar yaratish, kadrlar tayyorlash sohasida yangi bilimlar bazasini shakllantiradi va bo‘lajak o‘qituvchilar tomonidan ularni rivojlantirish vositalarini izlash muammosini dolzarblashtirishi haqidagi masalalar bayon etilgan.
В данной статье рассматриваются профессиональные трудности в обучении и воспитании детей с отклонениями в развитии ряд социальных и профессионально-педагогических факторов, необходимость создания особых условий, обеспечивающих адекватную адаптацию к характеру специальных образовательных потребностей. Внедрение инклюзивного образования для детей с ОВЗ существенно меняет содержание профессиональной деятельности педагога, дефектолога, психолога, а включение их в содержание обучения требует предварительного понимания сути предлагаемых изменений. Изложены вопросы, по которым результаты современных исследований формируют новую базу знаний в области обучения и воспитания лиц с ограниченными возможностями здоровья, создания для них возможностей, подготовки кадров и актуализируют проблему поиска будущими педагогами средств их развития.
This article reflects on the need to create special conditions that ensure that professional difficulties in the education and upbringing of children with developmental disabilities are adapted in accordance with a number of social and professional-pedagogical factors, the nature of special educational needs. The introduction of inclusive education for children with disabilities significantly changes the content of the professional activity of a teacher, defectologist, psychologist, and requires a prior understanding of the essence of the changes that are recommended to include them in the content of training. The results of modern research describe the issues of providing education and training to persons with disabilities, creating opportunities for them, forming a new knowledge base in the field of Personnel Training and pressing the problem of the search for tools for their development by future teachers.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | Sattorova M.A. | “Pedagogika” kafedrasi dotsenti | Axborot texnologiyalari va menejment universiteti |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | Малофеев Н.Н. Специальное образование в меняющемся мире. Россия: учеб. пособие для студентов пед. вузов. В 2 ч. Ч. 1. – М.: Просвещение, 2010. – C. 319. |
2 | Маматов Д.К. Национальная программа по подготовке кадров — гарантия развития образовательной системы // Психология XXI столетия. 2008., №16. – С. 239–243. |
3 | Назарова Д.А. Мактабгача ёшдаги заиф эшитувчи болалар нутқини ривожлантириш: номз. дис. – Тошкент, 2009. |
4 | Хафизуллина И.Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки: дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Астрахань, 2008. – C. 213. |
5 | Хамидова М.П. Мактабгача ақли заиф болаларда сўз бойлигини оширишнинг коррецион-педагогик асослари: пед. фан. ном. … дис. – Тошкент, 2001. |