Ushbu maqolada alohida ta’lim ehtiyojlari bo‘lgan bolalarga ta’limni tashkil etishning asosiy prinsiplari va qo‘llab-quvvatlash usullari, amaliy yo‘nalishlari tahlil qilingan. Inklyuziv ta’limning zamonaviy yondashuvlari, individual ta’lim dasturlari, korrek sion-pedagogik ish va axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish kabi usullar bolalarning rivojlanishidagi eng muhim omillar sifatida ko‘rsatilgan. Maqolada ta’limni tashkil etishdagi muammolar va ularni hal qilish usullari, ota-ona va peda goglar o‘rtasidagi samarali hamkorlikning ta’lim jarayoni samaradorligiga ta’siri ham muhokama qilingan.
Ushbu maqolada alohida ta’lim ehtiyojlari bo‘lgan bolalarga ta’limni tashkil etishning asosiy prinsiplari va qo‘llab-quvvatlash usullari, amaliy yo‘nalishlari tahlil qilingan. Inklyuziv ta’limning zamonaviy yondashuvlari, individual ta’lim dasturlari, korrek sion-pedagogik ish va axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish kabi usullar bolalarning rivojlanishidagi eng muhim omillar sifatida ko‘rsatilgan. Maqolada ta’limni tashkil etishdagi muammolar va ularni hal qilish usullari, ota-ona va peda goglar o‘rtasidagi samarali hamkorlikning ta’lim jarayoni samaradorligiga ta’siri ham muhokama qilingan.
В данной статье проанализированы основные принципы организации образо вания для детей с особыми образовательными потребностями, а также методы поддержки и практические направления. Современные подходы к инклюзивно му образованию, индивидуальные образовательные программы, коррекционно- педагогическая работа и использование информационно-коммуникационных технологий представлены как важнейшие факторы развития детей. Кроме того, в статье обсуждаются проблемы в организации образования и пути их решения, а также влияние эффективного сотрудничества между родителями и педагогами на результативность образовательного процесса.
This article analyzes the main principles of organizing education for children with special educational needs, as well as methods of support and practical approa- ches. Modern approaches to inclusive education, individualized educational programs, corrective-pedagogical work, and the use of information and communication tech nologies are presented as the most important factors in children's development. The article also discusses problems in organizing education and ways to solve them, as well as the impact of effective collaboration between parents and educators on the efficiency of the educational process.
| № | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
|---|---|---|---|
| 1 | Nuritdinov X.. | Mutaxassis | Namangan shahar 11-umumta’lim maktabi maxsus pedagogi |
| № | Havola nomi |
|---|---|
| 1 | O‘zbekiston Respublikasining 2020-yil 23-sentabrdagi “Ta’lim to‘g‘risida”gi O‘RQ-637-sonli Qonu- ni. // https://lex.uz/en/docs/50- 13007?OndaTE=01.02.2024. |
| 2 | O‘zbekiston Respublikasi Pre- zidentining 2023-yil 27-fevralda gi “Nogironligi bo‘lgan shaxslarni qo‘llab-quvatlash tizimini takomil lashtirishga doir qo‘shimcha cho ra-tadbirlar to‘g‘risida"gi PQ-74 sonli qarori. // https://www.lex.uz/ acts/6391378. |
| 3 | O‘zbekiston Respublikasi Pre- zidentining 2021-yil 3-fevraldagi “2017-2021 yillarda O‘zbekistonRespublikasini rivojlantirishning beshta ustivor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini “Yosh larni qo‘llab-quvvatlash va aho li salomatligini mustahkamlash yili”da amalga oshirishga oid dav lat dasturi to‘g‘risida”gi PF-6155 sonli Farmoni. // https://lex.uz/ docs/5260791. |
| 4 | O‘zbekiston Respublikasi Pre- zidentining 2020-yil 13-oktyabr- dagi “Alohida ta’lim ehtiyojlari bo‘l- gan bolalarga ta’lim-tarbiya berish tizimini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ 4860-sonli qarori. // https://lex.uz/ ru/docs/5044711?OndaTE=14.10.2020. |
| 5 | O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 12-ok tabrdagi “Alohida ta’lim ehtiyojlari bo‘lgan bolalarga ta’lim berishga oid normativ-huquqiy hujjatlarni tasdiqlash to‘g‘risida”gi 638-son li qarorining 1-Ilovasi “Umumiy o‘rta ta’lim tashkilotlarida inkly uziv ta’limni tashkil etish tartibi to‘g‘risida”gi nizom. // https://lex. uz/docs/5679836. |
| 6 | Выготский Л.С. Психология развития ребенка. – Москва: Пе дагогика, 1983. |
| 7 | Караваева Т.В. инклюзивное образование: Теория и практика. – Москва: академия, 2018. |
| 8 | никольская о.С. развитие де тей с особенностями в условиях инклюзивного образования. – Санкт-Петербург, 2010. |
| 9 | Певзнер М.С. дефектология: основы специальной педагоги ки и психологии. – Москва, 2005. |
| 10 | Шиф ж.М. основы специаль ной педагогики. – Москва, 2000. |
| 11 | UNESCO. The Salamanca State ment and Framework for Action on Special Needs Education, 1994. |
| 12 | UNESCO. A guide for ensuring inclusion and equity in education, 2017. |
| 13 | UNICEF. Inclusive Education: A Key to Achieving Sustainable Development Goals, 2020 |