185

Мақолада  Зардуштнинг  ҳаётий  фаолияти  ёзма  манбалар  асосида  талқин  қилинади.  Зардуштнинг  оиласи,  ватани, яшаган даври, Марказий Осиёда зардуштийлик дини тарғиботи масалалари ёритилиб, археологлар уни Ёз II маданияти билан  боғлайдилар,  у  эса  Бақтрия-Марғиёна  археологик  маданияти  анъаналари  билан  боғлиқ  бўлган.  Зардушт чорвадорлар қабиласидан бўлиб, малакали қоҳин бўлган. У  мил. авв. II ва I минг йилликлар бўсағасида Марказий Осиё худудларида яшаган. Бу даврда Марказий Осиё худудидаги чорвадор қабилалар ўтроқ ҳаёт тарзига ўта бошлаган эди, бу эса «Авеста» матнларига мос келади. Зардушт тарихи қўшимча тадқиқотларни талаб қилади, чунки у афсоналар асосида ёритилган бўлиб, кўп масалалар ўз ечимини топмаган. 

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana 12-12-2019
  • O'qishlar soni 170
  • Nashr sanasi 23-09-2019
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar120-127
Kalit so'z
Ўзбек

Мақолада  Зардуштнинг  ҳаётий  фаолияти  ёзма  манбалар  асосида  талқин  қилинади.  Зардуштнинг  оиласи,  ватани, яшаган даври, Марказий Осиёда зардуштийлик дини тарғиботи масалалари ёритилиб, археологлар уни Ёз II маданияти билан  боғлайдилар,  у  эса  Бақтрия-Марғиёна  археологик  маданияти  анъаналари  билан  боғлиқ  бўлган.  Зардушт чорвадорлар қабиласидан бўлиб, малакали қоҳин бўлган. У  мил. авв. II ва I минг йилликлар бўсағасида Марказий Осиё худудларида яшаган. Бу даврда Марказий Осиё худудидаги чорвадор қабилалар ўтроқ ҳаёт тарзига ўта бошлаган эди, бу эса «Авеста» матнларига мос келади. Зардушт тарихи қўшимча тадқиқотларни талаб қилади, чунки у афсоналар асосида ёритилган бўлиб, кўп масалалар ўз ечимини топмаган. 

Kalit so'z
Русский

В статье  анализируется  деятельность Заратуштры  на  основе  письменных  источников. Рассматриваются вопросы  о его семье, родине, о времени деятельности, о пропаганде зороастрийской религии в Центральной Азии, археологи связывают  его  с  культурой  Яз  II,  который  связан  с  традициями  Бактрийско-Маргианской  археологической  культурой. 
Заратуштра был из скотоводческого племени, профессиональный жрец. Он жил на рубеже II и I тысячелетия до н.э. на территории  Центральной  Азии.  В  этот  период  скотоводческие  племена  на  территории  Центральной  Азии  начали переходить  к    оседлому  образу  жизни, который соответствует  описаниям «Авесты». История Заратуштры,  окутанная  в легендах, требует дополнительного исследования, так как остаётся много открытых вопросов о его деятельности. 

English

In the article activity of cis analyzed on the basis of written sources. There are considered questions on his family,the place of birth, activity time, propagation of the realigion of Zarathushtry across the Central Asia, which archeologists connect with culture of Jaz II which is connected with traditions of Baktrijsko-Margiansky archeological culture. Zarathushtra was from a cattle breeding tribe, was a professional priest. He lived on a boundary II and I millenia B.C. in the territory of Central Asia. During this period the cattle-breeding tribes in the territory of Central Asia began to move to a sedentary lifestyle, which corresponds to the descriptions of the "Avesta". The history of Zarathushtry shrouded in legends, demands an additional research as there are many open questions in its activity. 

Kalit so'z
Havola nomi
1 Авеста. “Закон против дэвов” (Видевдат). Адаптированный перевод, исследование и комментарии Э.В.Ртвеладзе, А.Х.Саидова, Е.В.Абдуллаева. Санкт-Петербург: Изд-во Политехнического университета, 2008. 301 с.
2 Абаев В.И. Скифский быт и реформа Зороастра // Archiv Orientalni, XXIV, 1956.
3 Алиев И. Несколько замечаний на авестологи- ческую тему. Баку: Nurlan. 2003. 88 с.
4 Аскаров А., Абдуллаев Б. Джаркутан. (К проблеме протогородской цивилизации на юге Узбекистана). Ташкент: Фан. 1983.
5 Асқаров А. Энг қадимги шаҳар. Тошкент: Маънавият. 2001.
6 Аска р ов А. История происхождения узбекского народа. Ташкент: Узбекистон, 2018. 670 с.
7 Бируни Абу Рейхан. Избранные произведения. Памятники минувших поколений. Ташкент: Фан. 1957. Т.1. 488 с.
8 Бойс М. Зороастрийцы. Верования и обычаи. М.: Наука, 1988. 317 с.
9 Вайнберг Б.И. Этногеография Турана. М., 1998.
10 Виноградова С.П. Примечания // Хрестома- тия по истории Древнего Востока. Ч. 2. / Под ред. акад. М.А.Коростовцева и др. М., 1980.
11 Гафуров Б.Г. Таджики. Древнейшая, древняя и средневековая история. М., 1989.
12 Дандамаев М.Л., Луконин В.Т. Культура и экономика древнего Ирана. М., 1980.
13 Дьяконов И.М. История Мидии. От древней- ших времен до конца IV века до н.э. I книга. Баку, 2012.
14 Дьяконов М.М. Очерк истории древнего Ирана. М., 1961.
15 Исҳоқов М. «Авесто» - тарих ва маънавий дунёмиз сарчашмаси. //«Авесто» ва унинг инсоният тараққиётидаги ўрни. Тошкент: Фан, 2001. 5-7-бб.
16 История государственности Узбекистана. Т.I. Вторая половина II тысячелетия до нашей эры-III век нашей эры. Ташкент: Узбекистан, 2009. 560 с.
17 Пьянков И.В. Средняя Азия и Евразийская степь в древности. СПб.: Петербургское лингвис- тическое общество, 2013. 736 с., ил.
18 Рак И.В. Зороастрийская мифология (мифы древнего и раннесредневекового Ирана). //“Нева” – “Летний Сад”, Санкт-Петербург-Москва, 1998. 560 с.
19 Рапопорт Ю.А. Из истории религии древнего Хорезма (оссуарии). М., 1971.
20 Сарианиди В.И. Задолго до Заратуштры (археологические доказательства протозороаст- ризма в Бактрии и Маргиане). М.: Старый сад. 2010. 200 с.
21 Сверчков Л.М. Тохары. Древние индоевро- пейцы в Центральной Азии. Ташкент: SMI-ASIA, 2012, 240 с.
22 Снесарев Г.П. Хорезмские легенды как ис- точник по истории религиозных культов Средней Азии. М., 1969.
23 Стеблин-Каменский И.М. Авеста. Избран- ные гимны из Видевдата. М., 1993.
24 Струве В.В. Этюды по истории Северного Причерноморья, Кавказа и Средней Азии. Л., 1968.
25 Тревер К.В. Гопатшах — пастух-царь. ТОВЭ, II. М., 1940.
26 Толстов С.П. Древний Хорезм. М., 1948.
27 Толстов С.П. По древним дельтам Окса и Яксарта. М., 1962.
28 Фрай Р. Наследие Ирана. М., 1972.
29 Ходжаева Н.Дж. Динамика развития геогра- фических представлений о Центральной Азии в древней и раннесредневековой иранской тради- ции. ДД. Душанбе. 2016. 304 с.
30 Шайдуллаев Ш.Б. Ўзбекистон ҳудудида давлатчиликнинг пайдо бўлиши ва ривожланиш босқичлари (Бақтрия мисолида). т. ф.д. илм. даражасини олиш учун ёзилган дисс. Самарқанд, 2009.
31 Якубов Ю. К проблеме времени и места рождения Заратуштры //Авеста в истории и культуре Центральной Азии. Душанбе. 2001. с. 23 -47.
32 Darmesteter J. Le Zend-Avesta. 1960.
33 Markwart J. Vehrot und Arang. Leiden: Brill, 1938. P.202.
34 Mole M. Culte, my the et cosmologiedansl’ lran ancien. P., 1963. P. 271-386.
35 Altheim F., Stiehl R. Geschichte Mittelasien- simAltertum. Berlin, de Gruyter, 1970.
36 Hinz W. Zarathushtra. Stuttgart, 1961.
37 Hinz W. Zarathushtra. Stuttgart: Kohlhammer, 1961. P.271.
38 Henning W.B. Zoroaster-politican or witch doc- tor. Oxford: Oxf. Univ. Press, 1951. P.143.
39 М а к о в е л ь с к и й А . О . А в е с т а . w w w . a v e s t a . o r g . r u / b o o k s / m a k o v e l s k y/ makovelsky_content.htm
40 Молитва Заратуштры после изгнания. Перевод Е.Э.Бертельса. www. avesta.tripod.com/avesta
Kutilmoqda