Ҳадис илмида ҳадисларнинг таркибий қисми ҳисобланган ровийлар занжири, яъни иснодни танқидий ўр-
ганишга катта аҳамият берилади. Зеро, исноддаги ровийларнинг ишончлилик даражасига қараб ҳадисларнинг
саҳиҳ ёки заифлиги, қабул қилиш мумкинлиги ёки рад этилиши лозимлиги аниқланади. Ровийларнинг айб-у нуқ-
сонлари, адолати ва ишончлилиги каби салбий ҳамда ижобий сифатларини аниқлаш ва бу асосда алоҳида олинган
ровий тўғрисида ҳукм чиқариш билан шуғулланувчи ушбу илм «жарҳ ва таъдил» илми деб аталади.
«Жарҳ ва таъдил» илмининг пайдо бўлиши тўғрисида турли қарашлар мавжуд бўлиб, баъзи тадқиқотчилар
ушбу ҳодисани ислом тарихида юз берган илк фитналарга боғлашга уринишган бўлса, бошқалари уни ҳижрий
иккинчи аср ўрталарида пайдо бўлганини таъкидлашади. Шу билан бирга, ушбу илмнинг барча ислом ўлкаларида
бир даврда пайдо бўлганми ёки турли ҳудудларда турли вақтда пайдо бўлганми, деган савол юзасидан ҳам фарқли
қарашлар кузатилади.
Ушбу қарашларни асослаш мақсадида келтирилган далилларни қиёсий ўрганиш, уларни таҳлил қилиш, бизга
жарҳ ва таъдил илмининг пайдо бўлиш ўрни ҳамда сабаблари, ислом ўлкаларига ёйилиш географиясини аниқла-
шимизда муҳим восита бўлади.
Мақолада мазкур илмнинг мазмун-моҳияти, тадқиқот обьекти, предмети, мақсади, унинг дастлабки икки аср-
даги ривожланиш босқичлари тўғрисидаги мавжуд маълумотлар аниқланиб, таҳлил қилинган ҳамда уларнинг ҳар
бири юзасидан хулосалар берилган.
В науке о хадисах большое внимание уделяют цепочке передатчиков, то есть иснаду которая является состав-
лявшей хадисов. Действительно, согласно степени достоверности рассказчиков в хадисе, устанавливается, досто-
верность или слабость хадисов, должны ли они быть приняты или отвергнуты. Дисциплина, которая занимается
выявлением отрицательных и положительных качеств передатчиков, таких как ущербность, справедливость и
надежность, и в основании этого делает вывод о конкретном передатчике, называется «джарх и таъдил».
Существуют различные взгляды на возникновение науки о «джарх и таъдил», и некоторые исследователи
пытались связать это явление с первыми смутами в истории ислама, в то время как другие утверждают, что оно
возникло в середине второго века после Хиджры. В то же время существуют различия в вопросе о том, появилась
ли эта наука во всех исламских странах одновременно или в разное время в разных регионах.
Сравнительное изучение аргументов, выдвинутых на основе этих заключений, анализ места и причин возник-
новения науки о «джарх и таъдиле», является важным инструментом в определении географии распростране-
ния этой дисциплины в исламских странах.
В статье выявляется и анализируется содержание, характер предмета, объект исследования, его предмет, эта-
пы его развития в первые два столетия, каждому из которых были даны выводы.
In the science of Hadith, great attntion is paid to the chain of transmittrs, that is, the isnad which is the component
of hadiths. Indeed, according to the degree of credibility of the narrators in the Hadith, it is established whether the
Hadiths are reliable or non-reliable, whether they should be accepted or rejected. Th discipline, which deals with the
identifiation of negative and positive qualities of the transmittrs, such as inferiority, fairness and reliability, and which
in the basis of this makes a conclusion about a particular transmittr, is called “jarh and ta’dil”.
Thre are diffrent views on the emergence of the science of jarh and ta’dil, and some researchers have tried to link
this phenomenon with the fist troubles in the history of Islam, while others argue that it arose in the middle of the
second century aftr the Hijra. At the same time, there are diffrences in the question of whether this science appeared
in all Islamic countries at the same time or at diffrent times in diffrent regions.
A comparative study of the arguments advanced on the basis of these arguments, their analysis, the place and causes
of the emergence of the science of jarh and ta’dil is an important tool in determining the geography of distribution of
this discipline in Islamic countries.
Th article reveals and analyzes the content, the nature of the subject, the object of research, its subject, the stages of
its development in the fist two centuries, and each of which were given conclusions.
Ҳадис илмида ҳадисларнинг таркибий қисми ҳисобланган ровийлар занжири, яъни иснодни танқидий ўр-
ганишга катта аҳамият берилади. Зеро, исноддаги ровийларнинг ишончлилик даражасига қараб ҳадисларнинг
саҳиҳ ёки заифлиги, қабул қилиш мумкинлиги ёки рад этилиши лозимлиги аниқланади. Ровийларнинг айб-у нуқ-
сонлари, адолати ва ишончлилиги каби салбий ҳамда ижобий сифатларини аниқлаш ва бу асосда алоҳида олинган
ровий тўғрисида ҳукм чиқариш билан шуғулланувчи ушбу илм «жарҳ ва таъдил» илми деб аталади.
«Жарҳ ва таъдил» илмининг пайдо бўлиши тўғрисида турли қарашлар мавжуд бўлиб, баъзи тадқиқотчилар
ушбу ҳодисани ислом тарихида юз берган илк фитналарга боғлашга уринишган бўлса, бошқалари уни ҳижрий
иккинчи аср ўрталарида пайдо бўлганини таъкидлашади. Шу билан бирга, ушбу илмнинг барча ислом ўлкаларида
бир даврда пайдо бўлганми ёки турли ҳудудларда турли вақтда пайдо бўлганми, деган савол юзасидан ҳам фарқли
қарашлар кузатилади.
Ушбу қарашларни асослаш мақсадида келтирилган далилларни қиёсий ўрганиш, уларни таҳлил қилиш, бизга
жарҳ ва таъдил илмининг пайдо бўлиш ўрни ҳамда сабаблари, ислом ўлкаларига ёйилиш географиясини аниқла-
шимизда муҳим восита бўлади.
Мақолада мазкур илмнинг мазмун-моҳияти, тадқиқот обьекти, предмети, мақсади, унинг дастлабки икки аср-
даги ривожланиш босқичлари тўғрисидаги мавжуд маълумотлар аниқланиб, таҳлил қилинган ҳамда уларнинг ҳар
бири юзасидан хулосалар берилган.
В науке о хадисах большое внимание уделяют цепочке передатчиков, то есть иснаду которая является состав-
лявшей хадисов. Действительно, согласно степени достоверности рассказчиков в хадисе, устанавливается, досто-
верность или слабость хадисов, должны ли они быть приняты или отвергнуты. Дисциплина, которая занимается
выявлением отрицательных и положительных качеств передатчиков, таких как ущербность, справедливость и
надежность, и в основании этого делает вывод о конкретном передатчике, называется «джарх и таъдил».
Существуют различные взгляды на возникновение науки о «джарх и таъдил», и некоторые исследователи
пытались связать это явление с первыми смутами в истории ислама, в то время как другие утверждают, что оно
возникло в середине второго века после Хиджры. В то же время существуют различия в вопросе о том, появилась
ли эта наука во всех исламских странах одновременно или в разное время в разных регионах.
Сравнительное изучение аргументов, выдвинутых на основе этих заключений, анализ места и причин возник-
новения науки о «джарх и таъдиле», является важным инструментом в определении географии распростране-
ния этой дисциплины в исламских странах.
В статье выявляется и анализируется содержание, характер предмета, объект исследования, его предмет, эта-
пы его развития в первые два столетия, каждому из которых были даны выводы.
In the science of Hadith, great attntion is paid to the chain of transmittrs, that is, the isnad which is the component
of hadiths. Indeed, according to the degree of credibility of the narrators in the Hadith, it is established whether the
Hadiths are reliable or non-reliable, whether they should be accepted or rejected. Th discipline, which deals with the
identifiation of negative and positive qualities of the transmittrs, such as inferiority, fairness and reliability, and which
in the basis of this makes a conclusion about a particular transmittr, is called “jarh and ta’dil”.
Thre are diffrent views on the emergence of the science of jarh and ta’dil, and some researchers have tried to link
this phenomenon with the fist troubles in the history of Islam, while others argue that it arose in the middle of the
second century aftr the Hijra. At the same time, there are diffrences in the question of whether this science appeared
in all Islamic countries at the same time or at diffrent times in diffrent regions.
A comparative study of the arguments advanced on the basis of these arguments, their analysis, the place and causes
of the emergence of the science of jarh and ta’dil is an important tool in determining the geography of distribution of
this discipline in Islamic countries.
Th article reveals and analyzes the content, the nature of the subject, the object of research, its subject, the stages of
its development in the fist two centuries, and each of which were given conclusions.
№ | Muallifning F.I.Sh. | Lavozimi | Tashkilot nomi |
---|---|---|---|
1 | To'raev N.. | Ўзбекистон халқаро ислом академияси Ислом фанлари кафедраси таянч докторанти |
№ | Havola nomi |
---|---|
1 | 1. Azami Muhammad Mustafa. On Scahcht’s Origins of Muhammadan Jurisprudence. Pakistan: Suhail Academy, 2004. – 237 p. 2. G. H. A. Juynboll. Oryantalist Hadis Arastrmalar Makaleler. Trc. Mustafa Erturk. Ankara: Ankara Okulu yay, 2001. 3. Karatas, M. (2003). Hadislerde Isnad Sistemi. Diyanet Glmi Dergi, 71-84. 4. Tas M. Buhari’nin Ilmi Sahsiyeti ve Cerh-Ta ‘dil Ilmindeki Yeri //Marife Dini Arastrmalar Dergisi. – №. 1. – S. 87-110. 5. Turhan H. I. Rical Tenkidinin Dogusu ve Gelisimi-Hicri Ilk Iki As?r //Istanbul: IFAV. – 2015. 6. Abu Ja’far Muhammad ibn Amr Uqayliy Makkiy. Zuafo al-kabir. – Bayrut: Dor al-maktaba alilmiyya, 1984. – 4 j. 7. Abu Muhammad Hasan ibn Abdurrahmon Romahurmuziy. Al-Muhaddis al-fosil baynar-raviy val-va’iy. – Bayrut: Dor al-fir, 1984. – 678 b. 8. Bag‘dodiy, Abu Bakr Ahmad ibn Ali ibn Xatib. Al-Jome’ li axlaq ar-roviy va odob as-sami’. – Riyoz: Maktaba al-ma’orif. – 2 j. 9. Bag’dodiy, Abu Bakr Ahmad ibn Ali ibn Xatib. Al-Kifoya. – Haydarobod: Dor al-maorif alusmoniyya, 1938. – 461 b. 10. Bag‘dodiy, Muhammad ibn Sa’d. Tabaqot alkubro. – Bayrut: Dor al-kutub al-ilmiyya, 1990. – 8 j. 11. Buxoriy, Muhammadi ibn Ismoil. al-Jome’ assahih. – Bayrut: Dor tuq an-najot, 2001. – 9 j.- 2088 b. 12. Zahabiy, Shamsiddin Muhammad ibn Ahmad. Zikr man ya’tamid qovluh fi al-jarh va at-ta’dil. – Suriya: Dor al-maktaba al-islomiya, 1990. – 301 b. 13. Zahabiy, Shamsiddin Muhammad ibn Ahmad. Tazkira al-huffz. – Bayrut: Dor al-kutub alIlmiyya. 1998. – 4 j. – 1760 b. 14. Ibn Abu Hotam. Al-Jarh va at-ta’dil. – Bayrut: Dor al-kutub al-ilmiyya, 1953.– 9 j. 15. Ibn Adiy, Abu Ahmad Abdulloh ibn Abdulloh Jurjoniy. Al-Komil fi zuafo ar-rijol. – Bayrut: Dor alfir, 1984. – 9 j. 16. Ibn Rajab, Zayniddin Abdurrahmon ibn Ahmad. Jome al-ulum val-hikam. – Bayrut: Muassasa ar-risala, 2001. – 2 j. – 535 b. 17. Ibn Rajab, Zayniddin Abdurrahmon ibn Ahmad. Sharh ilal at-Termiziy. – Iordaniya: Maktaba al-manor, 1987. – 2 j. – 1046 b. 18. Ibn Hibbon, Abu Hotim Muhammad ibn Ahmad Bustiy. Kitob al-majruhin min al-muhaddisin va az-zuafo va al-matrukin. – Bayrut: Dor al-ma’rifa, 1992. – 3 j. 19. Ibrohim Amin Jof Shaharzuriy Bag’dodiy. Manahij al-muhaddisiyna fi naqdir-rivoyat attarixiyya lil-qurun al-hijriyya as-salisa al-uvla. – Dubay: Dor al-qalam, 2014. – 2 j. – 818 b. 20. Muhammad Mustafo A’zamiy. Manhaj annaqd inda al-muhaddisin nash’atuh va tatovvuruh. SAP: Maktaba al-kavsar, 1990. – 234 b. 21. Navaviy, Abu Zakariyyo Muhyiddin. AlMinhaj sharhi sahih Muslim ibn al-Hajjoj. – Bayrut: Dor at-turos al-arabiy, 1972. – 18 j. 22. Navaviy, Abu Zakariyyo Muhyiddin. Riyoz as-solihin. – Bayrut: al-Maktaba al-islomiy, 1992. – 704 b. 23. Saxoviy, Muhammad ibn Abdurrahmon. AlMutakallimun fi ar-rijol. – Halab: Maktaba al-matbu’a al-islamiyya, 1995. – 146 b. 24. Termiziy, Abu Iso Muhammad ibn Iso. Sunan. – Misr: Mustafo Bobiy Halabiy, 1975. – 5 j. |