264

Мақолада Ўзбек фольклоршунослигидаги поэтик рамзларнинг генезиси ҳақида сўз юритилади. Бунда поэтик рамзлар Маҳмуд Қошғарийнинг «Девону луғотит турк» асари билан боғлаб таҳлил қилинган. Миллий фольклоримиздаги тадқиқот объекти ҳисобланган  поэтик рамзлар  ўзбек  ва рус  халқлари  оғзаки ижодига тегишли поэтик  рамзлар  билан ҳам  қиёсий таҳлил  қилинади.  Мақолада  рамзлар  ва  тимсоллардан  фойдаланиш  анъанаси  аждодларимизнинг  нарса-ҳодисаларни муайян  белгилар  орқали  ифодалаш  ҳаётий  эҳтиёжи  туфайли  юзага  келганли  айтилади.  Поэтик  рамзларнинг  ўзига  хос хусусиятлари очиб берилган. 

  • Internet havola
  • DOI
  • UzSCI tizimida yaratilgan sana 19-12-2019
  • O'qishlar soni 256
  • Nashr sanasi 15-07-2019
  • Asosiy tilO'zbek
  • Sahifalar121-125
Ўзбек

Мақолада Ўзбек фольклоршунослигидаги поэтик рамзларнинг генезиси ҳақида сўз юритилади. Бунда поэтик рамзлар Маҳмуд Қошғарийнинг «Девону луғотит турк» асари билан боғлаб таҳлил қилинган. Миллий фольклоримиздаги тадқиқот объекти ҳисобланган  поэтик рамзлар  ўзбек  ва рус  халқлари  оғзаки ижодига тегишли поэтик  рамзлар  билан ҳам  қиёсий таҳлил  қилинади.  Мақолада  рамзлар  ва  тимсоллардан  фойдаланиш  анъанаси  аждодларимизнинг  нарса-ҳодисаларни муайян  белгилар  орқали  ифодалаш  ҳаётий  эҳтиёжи  туфайли  юзага  келганли  айтилади.  Поэтик  рамзларнинг  ўзига  хос хусусиятлари очиб берилган. 

Русский

Статья  посвящена  генезису  поэтических  символов  в  узбекском  фольклоре.  Поэтические  символы  были проанализированы  путем  связывания  М.Кашгари  с  “Девани  лугатит  турк”.  Поэтические  символы,  которые  считаются объектами  исследований  в  нашем  национальном  фольклоре,  также  сопоставимы  с  поэтическими  символами, относящимися к  устной  работе  узбекского и  русского  народов.  Традиция  использования символов и символов  в статье основана  на  насущной  необходимости  наших  предков  выражать  события  посредством  определенных  знаков.  Также раскрываются особенности поэтических символов. 

English

This  article  is  devoted  to  the  genesis  of  poetic  symbols  in  Uzbek  folklore.  Poetic  symbols  were  analyzed  by  linking  M. Kashgari with “Devani lugatit Turk”. Poetic symbols, which  are considered  objects  of research in  our national folklore,  are  also comparable with poetic symbols related to the oral work of the Uzbek and Russian peoples. The tradition of using symbols and symbols  in  an  article  is  based  on  the  urgent  need  of  our  ancestors  to  express  events  through  certain  signs.  Also  reveals  the features of poetic symbols. 

Kalit so'z
Havola nomi
1 Бутырлин К.М. Проблема поэтического сим- вола в русском литературоведении (XIX-XX вв.). //Исследования по поэтике и стилистике. ‒ Л.: Наука, 1972. с. 249.
2 Веселовский А.Н. Историческая поэтика. ‒ М.: Высшая школа, 1989. с. 147-148.
3 Колер И., Ранке И., Ратцел Ф. История человечества (доисторический период). ‒ СПб.: Полигон, 2003. с. 78.
4 Комил Хоразмий. Шеърлар. Тошкент: Адабиёт ва санъат, 1975. 79-б.
5 Лосев А.Ф. Проблемы символа и реалистиче- ское искусство. ‒ М.: Искусство, 1995. с. 18.
6 Маҳмуд Кошғарий. Девону луғотит турк. Учтомлик. Т.1. Тошкент: Фан, 1960. 342-б.
7 Мусақулов А. Ўзбек халқ лирикасининг тари- хий асослари, бадиияти. Тошкент: «Фан», 1995. 7-б.
8 Ошиқнома (Хоразм достонлари). II китоб. Урганч: «Хоразм» 2006. 301-б.
9 Шаропов А. Оламлар ичра оламлар. Рисола. – Тошкент: Адабиёт ва санъат, 1978. 59-б.
10 Эшонқул Ж. Эпик тафаккур тадрижи. Тошкент: Фан, 2006. 112-б.
Kutilmoqda